Nowa komunikacyjna aplikacja Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii

Nowa komunikacyjna aplikacja Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii
R.G.
08.08.2023, o godz. 12:15
czas czytania: około 3 minut
0

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia udostępniła aplikację i portal pod nazwą Transport GZM, które docelowo mają stać się głównymi sposobami rozliczania się za korzystanie z komunikacji miejskiej Zarządu Transportu Metropolitalnego. Ostatecznie nowy system zastąpić ma Śląską Kartę Usług Publicznych (ŚKUP).

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Do końca sierpnia br. aplikacja została udostępniona z częścią funkcjonalności i na tym etapie ma być testowana przez pasażerów.

– Sierpień jest miesiącem zarezerwowanym na zapoznanie się z działaniem nowej aplikacji – wyjaśnia Członek zarządu GZM Jacek Brzezinka. – Dlatego będziemy wdzięczni użytkownikom za wszelkie uwagi. Aplikacja nie posiada jeszcze wszystkich planowanych funkcjonalności. Te, będą sukcesywnie dodawane, ale nawet w udostępnionym obecnie zakresie, testowane rozwiązanie zasadniczo ułatwi naszym mieszkańcom codzienne podróże – ocenia Jacek Brzezinka.

Przedstawiciel zarządu GZM zachęca do przesyłania uwag na internetowy adres: [email protected]

Bez wizyty w punkcie 

Nowa aplikacja dostępna jest m.in. na portalu transportgzm.pl i w sklepach z aplikacjami mobilnymi. I już na obecnym etapie jej wdrażania, umożliwiać ma założenie konta w systemie Transport GZM bez wizyty w Punkcie Obsługi Pasażera, a także bez oczekiwania na wyrobienie karty – jak to miało miejsce w przypadku dotychczas stosowanego systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych (ŚKUP).

Możliwe ma być też zaimportowanie danych z systemu ŚKUP lub założenie konta w systemie od zera. Aby korzystać z systemu Transport GZM należy założyć konto – imienne lub anonimowe. Konto anonimowe pozwoli tylko na zakup wybranych biletów (na okaziciela). Natomiast konto imienne umożliwi korzystanie z pełnej funkcjonalności systemu.

Wszystkie rodzaje biletów

Zakupione bilety mają być dostępne od razu, bez oczekiwania na ich zakodowanie. Aplikacja ma umożliwiać przy tym zakup wszystkich biletów z taryfy, także długookresowych oraz pakietowych.

Ulgi natomiast można samodzielnie przypisać do konta (w aplikacji mobilnej albo na portalu). Natomiast potwierdzanie ulgi ma się odbywać podczas pierwszej kontroli (po okazaniu uprawniającego do niej dokumentu).

Podróż Start/Stop

Kolejne funkcjonalności nowego systemu mają być udostępniane sukcesywnie. Na jesień bieżącego roku zapowiadane jest uruchomienie opcji Podróż Start/Stop, w ramach której dostępne mają być bilety 5-, 10- i 15-minutowe, a także 30-minutowa bezpłatna pauza na przesiadkę, a także optymalizacja przejazdów.

Co istotne, na koniec dnia, system ma analizować wszystkie przejazdy w ramach opcji Start/Stop i dobierać poszczególnym pasażerom najkorzystniejsze finansowo opcje płatności. Przy czym, niezależnie od liczby przejazdów, w trakcie dnia, system naliczy opłatę nie wyższą niż równowartość ceny biletu dziennego, czyli 12 zł.

Następca ŚKUP-u

Docelowo System Transport GZM zastąpić ma Śląską Kartę Usług Publicznych. Przy czym, pasażerowie przyzwyczajeni do używania plastikowych kart będą mogli dalej posługiwać się starymi kartami ŚKUP w nowym systemie. System Transport GZM w przyszłości będzie dystrybuował swoje własne karty.

ŚKUP został zamówiony przez związek komunalny, będący poprzednikiem obecnego Zarządu Transportu Metropolitalnego – aktualnego organizatora komunikacji w GZM.

System ŚKUP od samego początku jego funkcjonowania był krytykowany przez mieszkańców. Sygnalizowanym problemem była jego podatność na awarie, niełatwa obsługa i ogólny brak funkcjonalności.

Oferta za blisko 123 mln zł

Przetarg na wykonanie modyfikacji rozwiązania GZM ogłosiła w grudniu 2020 r. W połowie 2021 r. rozstrzygnęła postępowanie na Transport GZM, wybierając jedyną ofertę dotychczasowego wykonawcy ŚKUP, firmy Asseco o wartości 122,8 mln zł brutto.

W październiku ub. roku GZM zmieniła taryfę opłat za przejazdy. W efekcie ceny biletów – poza długoterminowymi, które pozostały niezmienione – wzrosły do wskaźnika inflacji. Wprowadzono też jednolitą taryfę czasową dla biletów jednorazowych, zamiast taryfy strefowo-czasowej. Ceny krótkookresowych biletów elektronicznych pozostają niższe niż papierowych.

Metropolia zapowiadała w poprzednich miesiącach, że wraz z wejściem nowej taryfy i systemu ceny biletów, poza opcją “Podróż Start/Stop”, pozostaną bez zmian.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024