Dyrektor Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie Marcin Szwarc powiedział podczas konferencji we wtorek, że rocznie w Olsztynie organizatorzy komunikacji notują 40 mln przejazdów autobusami i tramwajami, a w dni, kiedy z komunikacji korzystają także uczniowie i studenci Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, to ok. 150 tys. przejazdów.
– Zachęcając mieszkańców do korzystania z transportu publicznego trzeba wskazać, że zapewnia on standard i jakość przejazdów. Należy go cały czas rozwijać, uzupełniając o kolejne elementy infrastruktury – podkreślił Szwarc.
Dlatego olsztyński samorząd planuje w najbliższych latach zwiększyć dostęp do miejskiej komunikacji.
Zakres inwestycji
W ramach dużego projektu planowane są: rozbudowa zajezdni autobusowej przy ulicy Sikorskiego, wzmocnienie Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS) oraz przebudowanie pętli autobusowej Jakubowo-Parkowa, Osiedla Mazurskiego (Pstrowskiego), Witosa, Dajtki (Zbożowa), Redykajny. Zbudowane zostaną też pętle autobusowe przy ulicach Bilitewskiego na osiedlu Generałów, Zielonej Górce.
Zaplanowano również nowe przystanki autobusowe oraz przebudowę pętla autobusowej na Nagórkach, budowę lub przebudowę przystanków: Dworcowa-Towarowa, Limanowskiego – wiadukt, Targowisko Miejskie; przebudowane będą dojścia piesze do kluczowych przystanków komunikacji miejskiej wraz z elementami zieleni. Miasto kupi też 20 autobusów zeroemisyjnych wraz z ładowarkami oraz sześć tramwajów. Tramwaje zostaną zakupione z dofinansowaniem z Krajowego Programu Odbudowy.
Prace rozpoczną się od rozbudowy zajezdni przy ulicy Sikorskiego w listopadzie tego roku, a zakończą przebudową dojść do kluczowych przystanków w maju 2027 roku. Wartość projektu opiewa na 297,5 mln zł, z czego dofinansowane wynosi prawie 129 mln zł (85 proc.).
Punktowe prace
Prezydent Olsztyna Robert Szewczyk powiedział, że mieszkańcy nie muszą się obawiać dużych utrudnień spowodowanych pracami w mieście. – To będą prace punktowe, a nie liniowe; przy każdej inwestycji powstanie organizacja ruchu – powiedział Szewczyk. Dodał, że Olsztyna, tak jak każdego dużego miasta, nie stać na bezpłatną komunikację.
– Możemy wprowadzać ulgi dla mieszkańców, które wspierają rodziny z dziećmi. Olsztyńskie dzieci i młodzież do 18. roku życia mogą jeździć z ulgowymi biletami. Te przywileje to wsparcie mieszkańców, którzy płacą podatki w Olsztynie, ale i wyrobienie u młodych ludzi nawyków, by korzystać z transportu miejskiego, który jest szybszy, punktualny i wygodny – powiedział prezydent miasta.
Komentarze (0)