
Olsztyn rozstrzygnął przetarg na zakup 12 nowych tramwajów. Kontrakt nie jest gigantyczny, ale ciekawostkę stanowi dostawca. Pojazdy wyprodukuje turecka firma Durmazlar. To jej pierwszy kontrakt dla europejskiego miasta, który może zwiększyć konkurencyjność także na polskim rynku.
Jak ocenia portal transport-publiczny.pl, „wybór tureckiej firmy nie byłby możliwy, gdyby w pierwszym przetargu konsorcjum Solarisa i Stadlera nie przeszarżowało z ceną”. W kolejnym Durmazlar złożył jedyną ofertę, która została pozytywnie oceniona i ostatecznie wybrana.
Tym samym z usług tureckiego Durmazlara skorzysta pierwsze miasto w Europie. To z kolei może otworzyć rynek dla tego dostawcy nie tylko w Polsce, ale całej Europie. Zwykle jednym z kryterium oceny w przetargu jest również doświadczenie w dostawie pojazdów dla polskich i europejskich miast, które muszą wcześniej otrzymać homologację na rynek UE.
Umowa z tureckim dostawcą ma zostać podpisana w czerwcu. Pierwsze dwa tramwaje najprawdopodobniej wyjadą na ulice Olsztyna pod koniec 2019 r. Kolejne 10 – do maja 2020 r., po dwa miesięcznie.
Technicznie pojazdy będą stanowiły nieco zmodyfikowaną wersję produkowanej przez Durmazlar Panoramy, o długości 32,5 m i szerokości 2,5 m. Wcześniej tak szerokie tramwaje do Olsztyna dostarczał Solaris. Wagony pomieszczą 210 pasażerów. Na zakup 12 pojazdów z Turcji Olsztyn wyda około 108 mln zł.
To kolejny dość nietypowy zakup tramwajów w ostatnim czasie. Olsztyn zdecydował się na mało znanego tureckiego dostawcę, a niedawno Łódź zakupiła kilkadziesiąt używanych tramwajów.
Źródła: transport-publiczny.pl