Pierwsze polskie "elektryki" na drogach pojawią się za trzy lata

Pierwsze polskie
Bartłomiej Leśniewski
08.02.2023, o godz. 8:29
czas czytania: około 3 minut
0

Budowa fabryki samochodów elektrycznych Izera w Jaworznie ruszy z początkiem 2024 roku, uruchomienie produkcji polskiego elektryka planowane jest na grudzień 2025 r., a sprzedaż w 2026 – zapowiedzieli w Sejmie przedstawiciele spółki ElectroMobility Poland (EMP).

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Jak przypomniał szef spółki Piotr Zaremba podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw elektromobilności, w listopadzie spółka EMP podpisała umowę licencyjną z największą prywatną chińską grupą motoryzacyjną Geely dotyczącą udostępnienia dedykowanej dla samochodów elektrycznych technologicznej platformy SEA pod budowę Izery.

Wybór platformy

Podkreślił, że proces wyboru platformy był długotrwały i miał szeroki zakres. “Przeanalizowaliśmy 26 platform. Finalnie postawiliśmy na Geely, której produkt jest najbardziej spójny z wizją EMP.” Dodał, że 40 modeli tego partnera już jeździ po drogach. Jak zaznaczył Zaremba budowa fabryki jest tylko po polskiej stronie, i to EMP będzie decydowało o wyborze partnerów w sferze zaprojektowania i wybudowania fabryki.

Wyjaśnił, że mimo współpracy z chińskim dostawcą platformy, który będzie odpowiadał za specyfikację technologii procesu produkcyjnego linii produkcyjnej, największy potencjał polonizacji produktu zawiera się w łańcuchu dostaw komponentów. “Chcemy, żeby 60 proc. komponentów było produkowanych lokalnie” – podkreślił.

Zbieranie pozwoleń

Jak powiedział dyrektor EMP ds. uruchomienia produkcji Cyprian Gronkiewicz, we współpracy z firmą Prochem powstał layout projektu budowlanego fabryki, trwa przygotowanie projektu zagospodarowania przestrzennego. “Aktualnie ruszyły prace nad pozyskaniem wszystkich pozwoleń środowiskowych i wodnoprawnych na budowę. Planujemy uzyskać je do końca roku. Równolegle będą trwały prace z utworzenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, które mają na celu przygotować ten obszar pod inwestycję” – wyjaśnił. Dodał, że budowa zakładu planowana jest na I kwartał przyszłego roku i potrwa ok. półtora roku, plus chwila na rozruch technologiczny, żeby na koniec 2025 r. ruszyła produkcja Izery. “Prochem, jako inwestor zastępczy, będzie nadzorował realizację prac budowlanych” – zaznaczył.

Według Gronkiewicza, w pierwszym etapie, powstaną budynki o łącznej powierzchni 169 tys. m kw. W pierwszej kolejności planowane jest uruchomienie jednej zmiany produkcyjnej dla zdolności 33,4 tys. samochodów. Pełna zdolność 100 tys. pojazdów będzie wymagała produkcji na trzy zmiany.

Dodał, że rozbudowa zakładu w drugim etapie (w perspektywie 2030 r.) zakłada budowę do dwóch kolejnych rodzajów nadwozia (na tej samej platformie) i zwiększenie zdolności produkcyjnych do 200 tys. samochodów rocznie, przy rozbudowie głównych wydziałów produkcyjnych spawalni i montażu oraz instalacji dodatkowych linii w lakierni i budowie nowego wydziału tłoczni – do łącznej powierzchni ok. 225 tys. m kw.

„Potrzebujemy 6 mld zł”

Na pytanie posłów o koszty budowy fabryki Izery i źródła finansowania jej budowy, szef EMP powiedział, że unika mówienia o kosztach budowy samej fabryki. “Skala wyzwania to 6 mld zł, żeby ten projekt uruchomić i utrzymać do momentu samofinansowania” – podał.

Jak podkreślił, spółka posiada potrzebny kapitał na poziomie 570 mln. “W tym roku pracujemy nad montażem finansowania inwestycji, w którym kapitał własny, instrumenty dłużne i udziały będą brane pod uwagę, ale na tym etapie rozmów za wcześnie o tym mówić” – zaznaczył Zaremba.

Spółka ElectroMobility Poland (EMP) powstała w październiku 2016 r. i była inicjatywą czterech polskich koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu, które objęły po 25 proc. kapitału akcyjnego. Wartość kapitału zakładowego wyniosła 70 mln zł.

Z końcem lipca 2021 r. Skarb Państwa podpisał umowę inwestycyjną z ElectroMobility Poland dot. objęcia nowych akcji EMP o wartości 250 mln zł. “Podpisanie umowy i dokapitalizowanie EMP umożliwia realizację kolejnego etapu rozwoju projektu polskiej marki samochodów elektrycznych. Dotychczasowi udziałowcy spółki pozostają w mniejszościowym akcjonariacie z udziałami w wysokości 4,325 proc. każdy, udział Skarbu Państwa wynosi 82,70 proc.” – przekazała wówczas spółka.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Elektromobilność
css.php
Copyright © 2024