Od 1 lipca 2013 r. weszły w życie zmiany wprowadzone nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Oprócz wyzwań formalnoprawnych i organizacyjnych wysuwają one na czoło kwestię konieczności prowadzenia intensywnej edukacji odpadowej, co jednym głosem przyznają wszystkie podmioty zaangażowane w gospodarkę odpadami: Ministerstwo Środowiska, samorządy oraz firmy i organizacje branżowe.

Tymczasem cele, zakres i formy tej edukacji nie są jednoznacznie określone w prawie regulującym gospodarkę odpadami. Co więcej, zapisy ustaw pozwalają de facto nie na prowadzenie edukacji ekologicznej, a raczej na jej pozorowanie. Z drugiej strony w Polsce istnieją setki podmiotów, które mają wieloletnie doświadczenie w uświadamianiu w tym zakresie społeczeństwa. W związku z tym Fundacja Nasza Ziemia 26 września 2013 r. zorganizowała seminarium pt. ?Edukacja odpadowa w praktyce. Rzeczywistość i perspektywy?, podczas której zaprezentowano dobre praktyki celowej i efektywnej edukacji odpadowej. Jej celem było znalezienie i propagowanie tych elementów i procesów, dzięki którym edukacja odpadowa ?dobrze wychodzi?. Podjęto zatem próbę zdefiniowania pojęcia ?edukacja odpadowa?, tak aby dla całego kraju i wszystkich podmiotów zaangażowanych w gospodarkę odpadami i edukację w tym zakresie ujednolicić rozumienie tego terminu i podejście do jego realizacji. Rozpoczęto także tworzenie listy postulatów do zmian ustaw, koniecznych dla jednoznacznego ...