Nowoczesne przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne to nie tylko dostarczyciel wody i odbiorca ścieków. To spółka, w której każdy pracownik rozumie swoistą misję prowadzonej działalności. Mądrze zarządzana spółka wod-kan jest jej przekaźnikiem. Ta działalność bowiem jest niezbędna do życia, dla zdrowia, wreszcie dla ? jakże nadwyrężonej rozmaitymi aspektami cywilizacji ? natury. 

Misję można realizować na wiele sposobów. Jednym z nich jest poczucie odpowiedzialności za edukację ekologiczną, której celem jest wspólne dobro. Polskie spółki wod-kan od lat to rozumieją i w zasadzie nie ma już takich, które ten element działalności pomijają. Dostrzeżeniu ich inicjatyw służy organizowany od pięciu lat przez miesięcznik ?Wodociągi-Kanalizacja? konkurs ?Głośna Woda?. 
O ile kiedyś najpopularniejszym działaniem w dziedzinie edukacji były np. organizowane w przedsiębiorstwach wycieczki pokazujące proces produkcji wody oraz uzdatniania ścieków, festyny i konkursy ekologiczne oraz produkcja gadżetów, to dziś przedsiębiorstwa coraz pewniej skłaniają się do nowatorskich form edukacji. Powszechną praktyką stało się propagowanie picia kranówki. Dobrze, gdy przedsiębiorstwa stają się przy tym promować wodę z wielorazowych butelek i bidonów, pokazując, że nie skupiają się tylko na wypromowaniu wody, ale mają na względzie edukację środowiskową (w tym przypadku ograniczenie liczby produktów z jednorazowych tworzyw sztucznych).
Nie ma jednak uniwersalnej ...