Skutkiem nowelizacji przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (u.c.p.g.) będzie obowiązek zorganizowania już w 2013 r. przez gminy przetargów na wyłonienie przedsiębiorców odbierających odpady. Podobne przetargi były organizowane już przed zmianą prawa, dlatego warto wskazać na główne różnice pomiędzy dotychczasową praktyką w tym zakresie a specyfikacją istotnych warunków zamówienia (SIWZ) i treścią umowy o odbiór odpadów, która zostanie wymuszona znowelizowanymi przepisami.
Gminy, organizując przetargi, będą musiały je przeprowadzić wg sztywnych reguł, wynikających z nowych regulacji. Dotychczasowa elastyczność ustąpi praktycznemu ujednoliceniu SIWZ-u. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że większość SIWZ-ów będzie w treści do siebie zbliżona, gdyż ustawodawca mocno ograniczył swobodę prowadzenia gospodarki odpadami komunalnymi na poziomie lokalnym. Poniższe różnice dotyczą wyłącznie przetargów organizowanych na podstawie Prawa zamówień publicznych (P.z.p.). Do tej pory bowiem wiele podmiotów zbiorowych, np. wspólnoty lub spółdzielnie mieszkaniowe, wyłaniało wykonawcę na zasadach Kodeksu cywilnego. Oczywiście, nowelizacja przepisów wyeliminuje możliwość organizowania przetargów na odbiór odpadów komunalnych innych niż te, w których zamawiającym będzie gmina.
...