Choć postępowanie w przedmiocie zatwierdzenia taryfy zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków funkcjonuje w swoim obecnym kształcie już od wielu lat, to jednak budzi ono nieustające wątpliwości i spory.

Kształtowaniu się różnego rodzaju poglądów sprzyja również niestabilne orzecznictwo, które w wielu kwestiach nie zajęło jeszcze jednoznacznego stanowiska. Pamiętać należy jednak, iż orzeczenia w systemie prawa polskiego nie są źródłami prawa.

Jednym z obszarów, gdzie występują wątpliwości, będące zresztą rezultatem konfliktu, są relacje pomiędzy organem wykonawczym gminy a organem prawodawczo-kontrolnym. W art. 24 ustawy zaopatrzeniowej prawodawca bowiem uregulował, iż w zakresie wniosku o zatwierdzenie taryf zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków procedują oba organy jednocześnie ? i organ wykonawczy, i organ prawodawczo-kontrolny. Wprowadzenie takiego dualizmu rodzi jednak pewne wątpliwości.

Rola rady gminy

Pierwsza wątpliwość dotyczy tego, czy oba organy ? zarówno wójta, burmistrza, prezydenta miasta, jak i radę gminy ? należy uznać za organy oceniające bezpośrednio wniosek taryfowy. Odpowiadając pozytywnie, należałoby w konsekwencji wskazać, że postępowanie o zatwierdzenie taryfy jest postępowaniem dwuetapowym. Powstaje jednak kolejna wątpliwość, a mianowicie, jaki jest sens utrzymywania dwuetapowego postępowania zatwierdzającego taryfę.

...