Budowa wydzielonych dróg dla rowerów poza jezdnią może oznaczać wzrost ryzyka kolizji z ruchem pieszym. Dzieje się tak zwłaszcza w sytuacjach, kiedy do dyspozycji jest mało miejsca lub w danym obszarze jest wiele źródeł i celów podróży pieszych.

Aby minimalizować kolizje ruchu pieszego i rowerowego, należy m.in. identyfikować główne relacje ruchu pieszego (źródła i cele podróży: przystanki komunikacji zbiorowej, przejścia dla pieszych, wejścia do budynków użyteczności publicznej, sklepów itp.) i prowadzić drogi dla rowerów w taki sposób, aby najkrótsze trasy łączące źródła i cele podróży pieszych przebiegały poza ścieżkami rowerowymi lub przecinały je pod kątem zbliżonym do prostego. Ważne jest także kanalizowanie ruchu pieszego za pomocą przeszkód. Mogą to być bariery i elementy małej architektury (wyposażone w odblaski i oświetlone po zmroku) lub gęsta niska zieleń. Warto również obniżać niweletę drogi dla rowerów w stosunku do chodnika o 3-5 cm i oddzielać ją krawężnikiem leżącym lub trapezowym. Ponadto na relacjach, gdzie istnieje ryzyko, że rowerzyści będą skracać drogę przez obszar przeznaczony tylko dla pieszych, można w ciągu pieszym wybudować dwa lub trzy stopnie schodów, co wykluczy ruch rowerowy. Natomiast w przypadku skrzyżowania się ciągu rowerowego z pieszym należy oznakować przejście dla pieszych, a przed ni...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?