Akumulatory samochodowe winny charakteryzować się możliwie krótkim czasem ładowania, umożliwiać dalekie przebiegi pojazdom, posiadać długą żywotność i być wygodnymi w ich bieżącej obsłudze.

To, że powinny być lekkie, możliwie niewielkie i nie wywoływać pożarów przy małych kolizjach drogowych, uznaje się powszechnie za oczywiste.
 
Przegląd technologii
Nad tego typu akumulatorami (bateriami) pracują od wielu już lat naukowcy na wszystkich kontynentach. W centrum zainteresowań znajduje się bateria litowo-jonowa. Pod względem trwałości, pojemności czy bezpieczeństwa eksploatacyjnego górują nad nią akumulatory niklowo-kadmowe oraz niklowo-ołowiowe. Dotychczas baterie litowo-jonowe o niewielkich mocach były stosowane w laptopach itp. urządzeniach. Tymczasem w pojazdach samochodowych niezbędne są wielkiej mocy akumulatory, a z tym wiąże się zagrożenie dla otoczenia, zarówno w przypadku zwarcia, jak i podczas różnorakich kolizji pojazdów drogowych.
W akumulatorach omawianego typu krytycznym parametrem są stosowane roztwory elektrolitów, w których nierzadko znajdują się substancje bardzo szkodliwe dla ludzi oraz otoczenia1. W przypadku kolizji drogowej nie mogą one wypływać na zewnątrz. Pod tym względem korzystnie prezentują się akumulatory litowo-jonowe, których wariantowy schemat procesowo-techniczny ilustruje rysune...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?