Nowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach reguluje m.in. wymagania dotyczące prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Zauważyć przy tym trzeba, że zostały one ustanowione w różnych przepisach i w sposób ze sobą pierwotnie nieskoordynowany.

Ustawa z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 152, poz. 897), która weszła w życie 1 stycznia 2012 r., istotnie przemodelowała system prawny dotyczący postępowania z odpadami komunalnymi, w znacznej mierze przebudowując także zadania gmin w tym zakresie, wiele z tych zadań precyzując i ustalając odpowiedzialność z tytułu ich niewykonywania (co dotyczy m.in. zadań związanych z organizacją zbierania odpadów w kontekście prowadzenia ich selektywnej zbiórki). Wdrożenie systemu od połowy 2013 r. i jego praktyczne funkcjonowanie wykazało jednak konieczność dokonania szeregu poprawek w tej regulacji ? pierwszą część tych poprawek zawiera nowelizacja (Ustawa z 10 października 2014 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw ? druk sejmowy nr 2377) przyjęta przez Sejm 10 października br., skierowana następnie do Senatu.

Opracowanie wskazuje najważniejsze ze zmian proponowanych nowelizacją, a dotyczących kwestii wskazanej w tytule, z tym że tekst przygotowany został w stanie prawnym na dzień 17 października 2014 r. Należy mieć na uwadze, że treść odpo...