W artykule „Ogólne zasady planowania zrównoważonego rozwoju sieci ulic” (PK 04/03) przedstawiona została ocena stanu sieci ulic, generalne zalecenia polityki rozwoju, charakterystyka struktury sieci ulic oraz rola prognoz ruchu w jej wymiarowaniu. Planowanie racjonalnego rozwoju sieci ulic wymaga wsparcia warsztatu urbanisty zasadami o bardziej szczegółowym charakterze.


Zasady te dotyczą postępowania z drogami szybkiego ruchu, strategii rozwoju układu drogowo-ulicznego, finansowania i oceny efektywności ekonomicznej rozbudowy sieci oraz rozwiązań układu parkingowego. Ważne jest nie tylko stanowienie polityki, ale też jej realizacja we współdziałaniu ze społecznościami lokalnymi.

Drogi i ulice ruchu szybkiego

Słusznie postrzega się położenie dużych miast na osiach szybkich powiązań drogowych, jako bardzo ważny strukturotwórczy stymulator rozwoju, jednak powinno się również dostrzegać związane z tym zagrożenia. Należy z dużą ostrożnością podchodzić do oferowania usług przez miasto temu ruchowi. Trzeba też chronić nowe korytarze dróg przed obudową, a zwłaszcza przed nadmierną dostępnością.
Konieczne jest także zwrócenie uwagi na specyficzne funkcje autostrady w dużych miastach. Oprócz pełnienia funkcji zewnętrznych, tj. roli drogowego obejścia miasta, autostrada może realizować wewnątrzmiejskie powiązania dalekiego zasięgu lub powiązania w obrębie zespołu miejskiego, czyli pełnić funkcję ulicy ekspresowej. ...