- 9 mitów utrudniających wprowadzenie

Tadeusz Kopta

Podstawową przyczyną opóźniania wprowadzenia TEMPA 30 jest brak woli politycznej. To niestety politycy decydują o wielu sprawach i często nie kierują się wynikami badań naukowych, lecz opiniami różnych środowisk. W tym przypadku bardzo silne lobby samochodowe blokuje racjonalne działania, które mogłyby uratować wiele istnień ludzkich.

Jakże wymownym jest fakt, że w polskim Sejmie nie może przejść ustawa ograniczająca prędkość w obszarach zabudowanych do 50 km/h, chociaż nie jest to prędkość optymalna dla ruchu samochodowego w miastach. Lobby samochodowe stworzyło 9 mitów, które blokują wprowadzenie TEMPA 30.

Mit 1
TEMPO 30 to więcej korków w miastach


Ruch samochodowy w miastach najbardziej płynnie odbywa się przy prędkości 20 - 30 km/h. Przy mniejszych prędkościach odległości między samochodami mogą być krótsze i w efekcie zyskuje się dodatkową przestrzeń. Może być ona np. wykorzystana na potrzeby pieszych, rowerzystów, komunikacji zbiorowej czy zieleni pochłaniającej emitowany przez samochody dwutlenek węgla. Niższe prędkości umożliwiają także płynne włączanie się do ruchu. Badania dostosowania się ruchu do prędkości 30 km/h na dużej sieci ulicznej przeprowadzono w Szwajcarii i stwierdzono jej lepsze wykorzystanie w nowej sytuacji, znacznie korzystniejsze niż w przypadku wyższych prędkości. Stwierdzono także, że przy 30 km/h sieć uli...