Na nowo posadzone drzewa czyha wiele zagrożeń zarówno o charakterze naturalnym, takim jak np. choroby, jak i zagrożenia o pochodzeniu antropogenicznym, do których należy zaliczyć brak odpowiedniej pielęgnacji lub wystąpienie aktów wandalizmu. 
Skuteczność nowych nasadzeń bywa zróżnicowana. W związku z tym w celu podniesienia ich efektywności wprowadzono rozwiązania prawne mające poprawić skuteczność nasadzeń, w szczególności tych o charakterze kompensacyjnym przez odpowiednie zmotywowanie podmiotów wykonujących nasadzenia.

Umorzenie opłaty

Zgodnie bowiem z postanowieniami art. 84 ust. 3 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU z 2020 r., poz. 55 z póżn zm.) W przypadku naliczenia opłaty za usunięcie drzewa lub krzewu oraz uzależnienia wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu od przesadzenia tego drzewa lub krzewu albo wykonania nasadzeń zastępczych, organ właściwy do wydania zezwolenia odracza termin uiszczenia opłaty za jego usunięcie na okres 3 lat od dnia upływu terminu wskazanego w zezwoleniu na jego przesadzenie lub wykonanie nasadzeń zastępczych. W myśl zaś postanowień art. 84 ust. 5 ustawy o ochronie przyrody: Jeżeli przesadzone albo posadzone drzewa lub krzewy zachowały żywotność po upływie okresu, o którym mowa w ust. 3, lub nie zachowały żywotności z...