Tak zwana ustawa krajobrazowa była i jest charakteryzowana na łamach ?Przeglądu Komunalnego? już na różne sposoby. Pojawiły się komentarze dotyczące zarówno kierunków przeprowadzanych zmian, jak i konkretnych nowych narzędzi ochrony krajobrazu, przede wszystkim zawartych w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Rzeczywiście, są to chyba najbardziej istotne zmiany wynikające z Ustawy z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu. Zarówno audyt krajobrazowy, jak i gminna uchwała krajobrazowa będą stanowić jeszcze przedmiot wielu mniej lub bardziej krytycznych analiz. Niezależnie jednak od powyższego, ustawa krajobrazowa (zgodnie zresztą z samą jej pełną nazwą) zmienia również kilka innych ustaw. I te zmiany zostały przeanalizowane w niniejszym artykule. Zastrzec jednocześnie należy, że przedmiotem tekstu jest charakterystyka i wykładnia nowych regulacji. Osobne zagadnienie to kompleksowa, długofalowa ich ocena.

Opłata reklamowa

Zacznijmy od opłaty reklamowej. W ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych wprowadzono tzw. opłatę reklamową. Otóż konsekwencją podjęcia przez radę gminy uchwały krajobrazowej (czyli uchwały dotyczącej zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych, urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń) jest możliwość pobierania opłat od umieszczonych w gminie tablic i urządzeń reklamowych. Podmiota...