Drzewa, jak praktycznie każdy większy lub mniejszy obiekt występujący w przestrzeni miejskiej, mogą być zagrożeniem, a ich usunięcie może leżeć w interesie społecznym. W dotychczasowym stanie prawnym brakuje rozwiązań pozwalających organom administracji na nakładanie obowiązku usunięcia drzew mogących stanowić źródło zagrożeń.

W ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2018 r., poz. 142) znajdują się rozwiązania pozwalające na usunięcie drzew w związku z prowadzeniem akcji ratowniczej, ale nie ma rozwiązań pozwalających na nałożenie na właściciela nieruchomości obowiązku usunięcia drzew mogących stanowić źródło zagrożeń. Nie oznacza to jednak, że takich rozstrzygnięć nie ma w ogóle. Znajdują się one w przepisach szczególnych. Ich najlepszym przykładem są postanowienia art. 83f ust. 1) pkt 9 ustawy o ochronie przyrody, w myśl którego zwolnione z obowiązku uzyskania zezwolenia jest usuwanie drzew lub krzewów stanowiących przeszkody lotnicze, usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu. W tym przypadku podstawę podjęcia rozstrzygnięcia stanowi art. 82 ust. 1) pkt 7 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2017 r., poz. 959), który upoważnia zarządzającego lotniskiem, wpisanym do rejestru lotnisk wojskowych, do wystąpienia z wnioskiem do ministra obrony narodowej (zarządzającego lotniskiem wpisanym do rejestru lotnisk lotnictwa służb porządku publicznego ? do ministra właściwego do spraw wewnętrznych) o w...