Prezydent RP podpisał 23 sierpnia 2005 r. ustawę o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw (w tym nowelę ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach). 29 sierpnia odbyło się uroczyste otwarte posiedzenie Zarządu Związku, w czasie którego omówiono kilkumiesięczne intensywne prace nad zapewnieniem ustawie zapisów nieeliminujących przedsiębiorców z rynku (co byłoby skutkiem przedłożenia rządowego). Stało się to, co wydawało się niemożliwe. Na pewno rozwiązania wymaga jeszcze sprzeczność między art. 6 ust. 6-12 (gdzie wprowadzono wykonawstwo „zastępcze” na mocy decyzji administracyjnej w stosunku do właścicieli nieruchomości nie mających umów na usuwanie odpadów) a art. 6a, w którym jest mowa o możliwości przejęcia usług w zakresie usuwania odpadów przez gminę na podstawie referendum (co nie jest skomunikowane z całą ustawą i jej odpowiednikami w ustawie odpadowej, np. z konstrukcją opłat sankcyjnych). Referendum jest po prostu niepotrzebne, gdyż sam fakt nieposiadania umów przez właścicieli nieruchomości upoważnia do przejęcia obowiązków nawet w skali gminy. Przejęciu obowiązków przez gminę musi jednak towarzyszyć powszechny obowiązek przetargowania robót (obejmujący także Gminny Zakład Budżetowy – GZB na zasadzie lex specialis). W trakcie prac nad ustawą udało się też zawęzić pole uznaniowości przy procedurze wydawania zezwoleń, tj. usunięty został ust. 2 w art. 7 (zgodnie z którym organ mógł, a więc nie musiał wydać zezwolen...