W niektórych przypadkach korzystne jest budowanie bezkolizyjnych skrzyżowań, czyli rond. Przy dużym natężeniu ruchu tego typu rozwiązanie pozwala na zwiększenie płynności przejazdu, a wyłączenie pewnych powierzchni z zabudowy umożliwia wprowadzenie na nich zieleni.

Problematyce rond została poświęcona cała druga część „Wytycznych projektowania skrzyżowań drogowych”, opracowanych przez zespół autorski z Katedry Budowy Dróg i Inżynierii Ruchu Politechniki Krakowskiej. Wytyczne obejmują zasady projektowania wszystkich skrzyżowań drogowych zlokalizowanych w terenie zabudowanym i poza nim. Zalecane są do stosowania zarządzeniem nr 10 Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych z 12 czerwca 2001 r. Wytyczne zastąpiły dotychczasową „Instrukcję projektowania małych rond”. Oprócz wielu aspektów dotyczących technicznych wymogów budowy rond poruszany jest w nich temat zagospodarowania wyspy i jej otoczenia oraz uwarunkowania rozwiązania wysokościowego. Między innymi stawiany jest wymóg rozpoznawalności typu skrzyżowania i dobrej widoczności wyspy ze wszystkich wlotów. Mówi się w nich także o tym, że elementy ronda powinny stanowić wizualną przeszkodę wymuszającą ograniczenie prędkości. Sama wyspa zaś musi przesłaniać widoczność kierowcy, kierując jego wzrok w lewą stronę.

Założenie zieleni
Wszystkie te zalecenia można spełnić, projektując w przemyślany sposób założenie zieleni. Dodatkowo zastosowanie odpowiednio wysokich nasadzeń...