Rozwój poznawczy dziecka w otoczeniu natury przebiega harmonijnie. Dziecko obserwuje zmieniające się otoczenie w czasie pór roku, podgląda robaki i inne małe zwierzęta, dowiaduje się, skąd się biorą owoce i warzywa oraz w jaki sposób pozyskać nowe rośliny. Sieje, grabi, podlewa. Uczy się odpowiedzialności za życie w ogrodzie. Dokarmia ptaki, wabi motyle i pszczoły, buduje hotele dla owadów. Hartuje swoje zdrowie, często się brudzi. Z powodu chłodu, w czapce na głowie, grabi liście, wzmacniając mięśnie. Tylko jesienny deszcz i mróz zimą decydują o przerwie w pracy małych ogrodników.

Ciekawość dziecka jest absolutna. Zaangażowanie w temat, który je zainteresuje, bezgraniczne. Poczucie szczęścia dla prowadzącego ? fantastyczne, dające nadzieję, że edukacja ogrodnicza i malarska w formie warsztatów, zaszczepi w dzieciach pasję na całe życie. A także ułatwi zrozumienie świata natury, uwrażliwi rękę i oko oraz pomoże w wyrażaniu siebie poprzez sztukę.

Pomysł na warsztaty

Ciekawą propozycją na zachęcenie dzieci do udziału w warsztatach może być zaproponowanie im zabawy w ogród szczęśliwy. Prowadzący może podpytać jak temat jest rozumiany przez najmłodszych. Dzieci najczęściej odpowiadają: ?żebym czuł się szczęśliwie, wspaniale w ogrodzie?, ?żeby była tam cała rodzina?, ?zaprośmy ptaki, motyle i inne owady?. Pojawia się pomysł stworzenia ogrodu dla wszystkich i tu sprawdza się zabawa w przeprowadzkę do ogrodu. Dzieci pytają: ?to ta...