Wsparcie jest udzielane w ramach programu FCH Regions finansowanego przez FCH JU (Fuel Cells And Hydrogen Joint Undertaking – Wspólne przedsięwzięcie na rzecz ogniw paliwowych i wodoru).
Inicjatywa ta działa na zasadach PPP i jej celem jest wspieranie badań, rozwoju technologicznego i wdrożeń technologii wodorowych i ogniw paliwowych w Europie. Głównymi partnerami przedsięwzięcia są: Komisja Europejska, partnerzy przemysłowi zrzeszeni w Hydrogen Europe oraz środowisko badawcze zrzeszone w Hydrogen Europe Research.
– Wodór uznawany jest za jeden z filarów wdrażania Europejskiego Zielonego Ładu, czyli unijnej strategii dotyczącej ochrony środowiska i przeciwdziałania zmianom klimatycznym. W Gdyni o zastosowaniu wodoru myślimy od dawna. Aktywnie działamy w Klastrze Wodorowym, współtworzymy Pomorską Dolinę Wodorową, rozważamy różne technologie dla poszerzania taboru zero emisyjnego w gdyńskiej komunikacji i nie tylko – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Wniosek o wsparcie PDA został przygotowany przez konsorcjum samorządów przy współpracy przedstawicieli Grupy Lotos, członków Klastra Wodorowego, którzy są sygnatariuszem Pomorskiej Doliny Wodorowej.
Wstępna koncepcja wdrożenia wodoru w regionie pomorskim opiera się na założeniu wykorzystania autobusów zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi w komunikacji miejskiej oraz na wykorzystaniu wodoru produkowanego przez Grupę LOTOS w ramach realizowanego projektu PURE H2. W pierwszym etapie założono wprowadzenie do taboru 10 – 15 autobusów zasilanych wodorem, a w drugim kolejnych 41 autobusów w Gdańsku, Gdyni, Tczewie i Wejherowie.
W ramach koncepcji Pomorskiej Doliny Wodorowej rozważane jest również wykorzystanie wodoru z instalacji PURE H2 dla potrzeb regionalnych pociągów i małych morskich promów pasażerskich na linii Gdańsk, Gdynia – Hel.
Komentarze (0)