W Polsce na jednego mieszkańca przypada więcej samochodów niż np. w Niemczech (odpowiednio 664 i 580). Tyle że pochodząca z XX w. zasada, że im więcej aut na mieszkańca, tym lepiej – już nie obowiązuje. Wysoki wskaźnik „wysycenia motoryzacyjnego” przestał być wskaźnikiem cywilizacyjnym. Stał się co najwyżej świadectwem cywilizacyjnych zapóźnień.
Lądowa Energetyka Wiatrowa (LEW) może niedługo stać się jedną z istotnych składowych energetycznego miksu dla Polski. Od wielu lat przysparza cennej energii szczególnie dla prosumentów. Jej rozwój – mimo trudności – to jedynie kwestia czasu, środków, inwestycji, niższych cen i technologii.
Ceny energii elektrycznej uderzyły w polskie miasta, samorządowcy postanowili więc zaoszczędzić na użytkowaniu oświetlenia ulicznego. Kontynuowano, a niekiedy przyspieszono, wymianę opraw sodowych na LED, ponadto skorygowano godziny włączania i wyłączania źródeł światła. Przyniosło to zmniejszenie zużycia prądu i ograniczenie wydatków. Na tym jednak nie koniec, przewidziane są kolejne prace modernizacyjne.
Projekt nowej dyrektywy ściekowej, przedstawiony w październiku zeszłego roku, stawia branżę wodno--ściekową przed nowymi, licznymi wyzwaniami. Jednym z nich jest obowiązek dążenia do neutralności energetycznej przez oczyszczalnie obsługujące od 10 tys. RLM. W przyszłości realną konsekwencją przedstawionego zapisu będzie konieczność zmniejszenia zużycia energii przez oczyszczalnie ścieków oraz zwiększenie przez nie udziału w produkowanej energii OZE. Z czym to się wiąże?
Coraz więcej polskich miast decyduje się na uruchomienie bezpłatnej komunikacji miejskiej. Rezygnacja z pobierania opłat od pasażerów zwyczajnie się opłaca – przekonują władze samorządów, które zdecydowały się na darmowy transport publiczny.