W Poznaniu rozstrzygnięto przetarg na zakup autobusów elektrycznych. 21 pojazdów ma wyjechać na ulice miasta w ciągu półtora roku. Dostarczy je firma Solaris.

To pierwsze elektryczne autobusy zakupione przez poznańskie MPK. Wcześniej na ulicach miasta jeździł elektryczny autobus testowy, który docelowo miał trafić do Warszawy.

Sześć z zamówionych autobusów będzie miało długość 11,5 – 12 m, pozostałe to „przegubowce” o długości 17,5 – 18 m. 15 autobusów ma przyjechać do stolicy Wielkopolski do 16 grudnia 2019 r., sześć – do 28 lutego 2020 r.

MTP 300 x 250

Solaris Urbino 18 Electric to autobus bezemisyjny, napędzany energią elektryczną, a przez to bardzo cichy. Pojazd jest ładowany za pomocą złącza typu plug-in lub z pantografu.

Na zakup 15 autobusów, kosztujących w sumie niemal 107 mln zł, Poznań uzyskał dofinansowanie w wysokości 38,3 mln zł w ramach projektu „Korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje”. Dotacja na sześć krótszych autobusów pochodzi z kolei z programu Gepard. MPK chciało wydać na sześć autobusów 70 mln zł, ostatecznie wyda 74,2 mln zł.

– To ważny etap w procesie unowocześniania transportu publicznego w Poznaniu. Od kilku lat zakup kolejnych autobusów uzależnia się od spełniania przez nie rygorystycznych norm emisji spalin. Autobusy elektryczne to krok dalej. Pozwolą one na skuteczne zmniejszenie emisji, co przyniesie spore korzyści dla środowiska, a co za tym idzie – także dla mieszkańców – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Wszystkie pojazdy mają ma spełniać najwyższe europejskie standardy bezpieczeństwa. Będą to autobusy niskopodłogowe, przyjazne dla niepełnosprawnych i osób z wózkami dziecięcymi, z systemem wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu, klimatyzacją oraz  drzwiami odskokowo-przesuwnymi.

Od sierpnia w Poznaniu sukcesywnie pojawiają się autobusy spełniające normę emisji spalin Euro 6. W sumie ma ich być 37. W listopadzie na ulice wyjadą też nowe tramwaje Moderus Gamma.

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj