Warsztaty rozpoczęliśmy od pracy nad umiejętnością prostego pisania. Do czego przede wszystkim może nam się ona przydać? Bez niej trudno jest utrzymać uwagę współczesnego czytelnika, który coraz rzadziej sięga po tekst, a coraz częściej np. po krótkie filmy. Uczestnicy warsztatów usłyszeli zatem, że pisać powinni w sposób zwięzły, przejrzysty i możliwie zajmujący. Dowiedzieli się na przykład, że pisanie jest również sztuką… skreślania. To oznacza, że tekst jest gotowy nie wtedy, kiedy nie mamy już co do niego dopisać, ale wtedy, gdy nie ma już czego z niego wykreślić. Tę zasadę wdrażali w życie podczas redagowania tekstów oraz wspólnego zastanawia się nad tym, jakie wyrażenia powinny trafić na “listę słów zakazanych” (wśród nich są np. “w ramach” i “prowadzenie czynności”).
Część warsztatu została poświęcona współpracy z ChatemGPT, który nieźle nadaje się do pracy nad zadanym materiałem (w wielu przypadkach lepiej niż wtedy, kiedy samemu musi od podstaw wyprodukować treść). Dlatego właśnie sztuczna inteligencja może stać się naszym recenzentem, redaktorem i korektorem. A to wszystko niezależnie od pory dnia i charakteru naszego tekstu.
Praca nad dykcją…
W czasie Forum Komunikacji odbyły się również intensywne warsztaty poprawnej wymowy i emisji głosu, które spotkały się z dużym zainteresowaniem uczestników i wyróżniały się wysokim poziomem aktywności. Spotkanie połączyło elementy teorii z bogatym programem praktycznym. Uczestnicy mieli okazję nie tylko poznać podstawy pracy z głosem, ale również przećwiczyć techniki poprawnej artykulacji, impostacji oraz świadomego operowania oddechem i intonacją.
Podczas warsztatów szczególny nacisk położyliśmy na precyzję wymowy oraz świadome operowanie głosem. Uczestnicy przekonali się, jak istotna jest dokładna artykulacja – otwieranie szeroko ust, wyraźne formowanie głosek oraz „jak największe samogłoski” to kluczowe elementy wpływające na klarowność wypowiedzi. Uczestnicy dowiedzieli się również jak pracować z przeponą, jaką rolę odgrywa ona w procesie mówienia i jak prawidłowo z niej korzystać, aby mówić donośnie, a jednocześnie bez nadmiernego wysiłku. Nie zabrakło też ćwiczeń z przymrużeniem oka – uczestnicy mogli sprawdzić, ile wron bez ogona są w stanie policzyć, co – z pozoru proste – okazało się niemałym wyzwaniem!
Ćwiczenia wymagały koncentracji i zaangażowania, a intensywna praca sprawiła, że po zakończeniu warsztatów głosy uczestników były zmęczone, ale ich głowy pełne inspiracji oraz nowych, fachowych umiejętności. Warsztaty okazały się nie tylko okazją do rozwoju kompetencji komunikacyjnych, ale także przestrzenią do wymiany doświadczeń i poszukiwania własnego, świadomego brzmienia głosu.
Jak sobie radzić z kryzysem? Praktycy o doświadczeniach dialogu i komunikacji z mieszkańcami
…i autoprezentacją
Istotną umiejętnością jest też autoprezentacja i sztuka budowania relacji z audytorium. Udowodniliśmy to podczas kolejnych warsztatów, podczas których poszerzaliśmy świadomość i wiedzę na temat komunikacji w sytuacjach wystąpień publicznych oraz wykorzystywania jej aspektów werbalnych i niewerbalnych. Uczestnicy dowiedzieli się, że pierwsze wrażenie i opinię z tym związaną wywołują już podczas pierwszych 10 sekund wystąpienia. Jeśli udało im się wywrzeć jak najlepsze wrażenie, to wystąpieniu będzie zapewne towarzyszyła akceptacja i uwaga.
Aby jednak niczego w swoim kontakcie z audytorium nie przeoczyć, należy zadbać o swój dress code; o kolory, które mają swoje znaczenie dla odbioru. Ponieważ audytorium skupi się na tym, co i w jaki sposób chcemy powiedzieć, trzeba zadbać o wszelkie aspekty mowy niewerbalnej i mieć świadomość, że słuchają nas ci, którzy skupiają się na tym, co widzą i słyszą oraz tych, którzy bazują głównie na emocjach. Warto też zadbać o dobre przygotowanie, ale nie wolno uczyć się wystąpień na pamięć! Grozi to przełączeniem się w czasie prelekcji na system pamięciowy, który może zawodzić pod wpływem stresu. Utraconych nagle wątków szukam w pamięci, nie włączam myślenia, a efekt to ciemność przed oczami.
Nie ma edukacji bez komunikacji
Jak prowadzić skuteczną edukację ekologiczną, gdy budżety są ograniczone, a mieszkańcy bombardowani sprzecznymi informacjami? Jak komunikować się w sposób, który nie tylko informuje, ale realnie angażuje i inspiruje do zmiany postaw? Na te pytania odpowiedzieliśmy w czasie warsztatu „Nie ma edukacji bez komunikacji”.
Podczas spotkania uczestnicy poznali niestandardowe metody edukacyjne oparte na doświadczaniu, emocjach i angażującym przekazie. Omawiano rolę storytellingu – od prostych bajek, przez komiksy, aż po ilustrowane książeczki edukacyjne. Zwrócono uwagę na potencjał grywalizacji jako narzędzia wzmacniającego zaangażowanie, a także na to, jak budować narrację, która oddziałuje nie tylko na rozum, ale i na emocje odbiorców.
Szczególne zainteresowanie wzbudziły kwestie związane z prowadzeniem dialogu społecznego – nie tylko jako obowiązku, ale jako szansy na budowanie zaufania i wspólnoty celów. Zaprezentowano m.in. standard AA1000 jako dobre praktyki prowadzenia konsultacji i rozmów z mieszkańcami.
Nie zabrakło również dyskusji o roli gadżetów w działaniach edukacyjnych – uczestnicy zgodnie przyznali, że tzw. „eko” gadżet nie powinien być kolejnym plastikowym brelokiem, lecz narzędziem, które niesie wartość, edukuje i nie obciąża środowiska.
Ciąg dalszy Forum Komunikacji
Forum Komunikacji w Gospodarce Komunalnej będzie miało swój ciąg dalszy! W najbliższych tygodniach zaprosimy Państwa na serię internetowych szkoleń poświęconych dobrze prowadzonej komunikacji.
Opowiemy m.in. o tworzeniu asystentów AI, prowadzeniu skutecznych kampanii w social mediach i generowaniu treści przez sztuczną inteligencję.
Wszystkie nadchodzące wydarzenia zapowiadamy na naszej stronie internetowej.
Komentarze (0)