Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Warszawie w niedzielę, 13 grudnia przełączyło przepływ ścieków z tymczasowego układu przesyłowego ułożonego na moście pontonowym do nowego, wydrążonego pod Wisłą rurociągu alternatywnego układu przesyłowego.

W ciągu 34 dni wykonano 792 m przewiertu i ułożono w nim rurociąg stalowy o średnicy
1,2 m, który przechodzi od 7 do 8 m pod dnem rzeki. Został ułożony z czterech sekcji o długości około 200 m każda.

Maksymalna dobowa prędkość głowicy drążącej wyniosła 8,11 m, a podczas całego przewiertu wydobyto ponad 1000 m sześc. urobku. Roboty prowadzone były 24 godziny na dobę, a na obu placach budowy po stronie ul. Świderskiej i ul. Farysa pracowało każdej doby średnio prawie 100 osób. Wykorzystano 500 t ciężkiego sprzętu i materiałów.

Zrealizowany przez MPWiK pierwszy etap inwestycji to najdłuższy przewiert w technologii direct pipe w Polsce. Zdolność do przesyłu ścieków tak wybudowanego rurociągu jest porównywalna z obecnie ułożonymi dwoma rurociągami na moście pontonowym.

Spółka ogłosiła też przetarg na zaprojektowanie i wykonanie drugiej nitki alternatywnego układu przesyłowego – podobnie jak pierwsza, będzie ona budowana pod dnem Wisły metodą bezwykopową. Termin otwarcia ofert został zaplanowany na 23 grudnia br. Ułożony pod dnem rzeki rurociąg zostanie połączony z infrastrukturą kanalizacyjną: po lewej stronie rzeki – z Zakładem „Farysa”, a po prawej – z Zakładem „Świderska”.

Inwestycja ta zamknie pierwszą fazę budowy nowego układu do przesyłu ścieków z części lewobrzeżnej Warszawy do oczyszczalni „Czajka”, który został zapowiedziany przez władze stolicy w 2019 r.

W drugiej fazie MPWiK ma wybudować nowe rurociągi łączące obie nitki zlokalizowane pod dnem Wisły wraz z niezbędnymi obiektami towarzyszącymi takimi jak komory technologiczne. Na to zadanie postępowanie zostanie ogłoszone w I połowie 2021 r.

Równolegle MPWiK rozpoczęło prace mające na celu zaprojektowanie i wykonanie robót demontażowych rurociągów technologicznych syfonu w tunelu pod Wisłą po tegorocznej awarii. „Prace te spółka prowadzi we współpracy z ekspertami Politechniki Krakowskiej oraz za wiedzą Prokuratury i mają one zostać wykonane do końca 2021 r.” – czytamy w komunikacie.

Czytaj więcej

Skomentuj