– To pierwszy krok do przeprowadzki pracowników i tramwajów. Mamy to zaplanowane na wakacje – dodał Maciej Dutkiewicz.
Wyjaśnił, że pierwsze trzy składy (dwie Pesy i jeden Konstal 105) będą teraz jeździć po zajezdni, testując szyny i infrastrukturę. Po ich przyjeździe zajezdnia została odcięta od ruchu tramwajowego. W poniedziałek tramwajarze rozpoczęli bowiem remont torów od ronda Żaba aż do samej zajezdni.
Najnowocześniejsza zajezdnia w Polsce
Zajezdnia na Annopolu to najnowocześniejsza zajezdnia w Polsce. Zajmuje powierzchnię niemal 12 hektarów i nocować będzie w niej ponad 150 tramwajów. Będzie to też miejsce pracy dla ponad 430 osób.
Zajezdnia była potrzebna, ponieważ sieć tramwajowa jest cały czas rozbudowywana. Będzie pierwszą tak przyjazną środowisku zajezdnią w Polsce. Zamontowane zostaną pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Woda opadowa będzie magazynowana w zbiornikach i wykorzystywana do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zieleni. Używane środki chemiczne podlegać będą biodegradacji. Oszczędność wody oraz zmniejszenie ilości ścieków szacuje się na poziomie ok. 113 147,5 m3 w skali roku. W budynku myjni do mycia używana będzie woda z zamkniętego obiegu, oczyszczana w oparciu o układ mechanicznego i biologicznego usuwania zanieczyszczeń. Woda zużyta w myjni będzie poddana podczyszczeniu i ponownie wykorzystana do mycia tramwajów. Procentowe wykorzystanie wody z zamkniętego obiegu wynosi 85,7%.
Budynki i ekrany akustyczne zostaną pokryte pnączami, a torowiska będą zielone, nasadzone zostaną drzewa, krzewy i rozchodnik. Powierzchnia zajmowana przez rośliny wyniesie 20 procent terenu zajezdni.
Piąta w stolicy
Do nowej zajezdni trafią tramwaje ze wszystkich warszawskich zajezdni. – Będą to jednokierunkowe Hyundaie a także Swingi, Jazzy i Konstale 105 – powiedział Dutkiewicz.
Zajezdnia “Annopol” będzie piątą zajezdnią tramwajową w Warszawie. Czwartą, “Żoliborz”, zbudowano jeszcze w latach 60. XX w.
“Budowa Zajezdni Annopol” wraz z systemem zarządzania zajezdnią oraz zakupem gruntów jest częścią Projektu współfinansowanego ze środków unijnych w ramach POIiŚ 2014 – 2020 pn.: “Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą”. Koszt zajezdni to 532,6 mln zł. Nowoczesny obiekt przyczyni się do rozwoju niskoemisyjnego transportu miejskiego oraz pozwoli na lepsze skomunikowanie prawobrzeżnego obszaru Warszawy z pozostałą częścią miasta.
Komentarze (0)