Trwają testy najnowocześniejszej i przyjaznej środowisku zajezdni w Polsce

Trwają testy najnowocześniejszej i przyjaznej środowisku zajezdni w Polsce
pap/jw
10.04.2024, o godz. 11:25
czas czytania: około 2 minut
0

Do nowej zajezdni na Annopolu w Warszawie wjechały już pierwsze testowe tramwaje, o czym poinformował rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz. Zajmuje powierzchnię niemal 12 ha i nocować będzie w niej ponad 150 tramwajów. Będzie pierwszą tak przyjazną środowisku zajezdnią w Polsce. Zamontowane zostaną pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Woda opadowa będzie magazynowana w zbiornikach i wykorzystywana.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

– To pierwszy krok do przeprowadzki pracowników i tramwajów. Mamy to zaplanowane na wakacje – dodał Maciej Dutkiewicz.

Wyjaśnił, że pierwsze trzy składy (dwie Pesy i jeden Konstal 105) będą teraz jeździć po zajezdni, testując szyny i infrastrukturę. Po ich przyjeździe zajezdnia została odcięta od ruchu tramwajowego. W poniedziałek tramwajarze rozpoczęli bowiem remont torów od ronda Żaba aż do samej zajezdni.


 

Najnowocześniejsza zajezdnia w Polsce

Zajezdnia na Annopolu to najnowocześniejsza zajezdnia w Polsce. Zajmuje powierzchnię niemal 12 hektarów i nocować będzie w niej ponad 150 tramwajów. Będzie to też miejsce pracy dla ponad 430 osób.

Zajezdnia była potrzebna, ponieważ sieć tramwajowa jest cały czas rozbudowywana. Będzie pierwszą tak przyjazną środowisku zajezdnią w Polsce. Zamontowane zostaną pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Woda opadowa będzie magazynowana w zbiornikach i wykorzystywana do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zieleni. Używane środki chemiczne podlegać będą biodegradacji. Oszczędność wody oraz zmniejszenie ilości ścieków szacuje się na poziomie ok. 113 147,5 mw skali roku. W budynku myjni do mycia używana będzie woda z zamkniętego obiegu, oczyszczana w oparciu o układ mechanicznego i biologicznego usuwania zanieczyszczeń. Woda zużyta w myjni będzie poddana podczyszczeniu i ponownie wykorzystana do mycia tramwajów. Procentowe wykorzystanie wody z zamkniętego obiegu wynosi 85,7%.

Budynki i ekrany akustyczne zostaną pokryte pnączami, a torowiska będą zielone, nasadzone zostaną drzewa, krzewy i rozchodnik. Powierzchnia zajmowana przez rośliny wyniesie 20 procent terenu zajezdni.

Piąta w stolicy

Do nowej zajezdni trafią tramwaje ze wszystkich warszawskich zajezdni. – Będą to jednokierunkowe Hyundaie a także Swingi, Jazzy i Konstale 105 – powiedział Dutkiewicz.

Zajezdnia “Annopol” będzie piątą zajezdnią tramwajową w Warszawie. Czwartą, “Żoliborz”, zbudowano jeszcze w latach 60. XX w.

“Budowa Zajezdni Annopol” wraz z systemem zarządzania zajezdnią oraz zakupem gruntów jest częścią Projektu współfinansowanego ze środków unijnych w ramach POIiŚ 2014 – 2020 pn.: “Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą”. Koszt zajezdni to 532,6 mln zł. Nowoczesny obiekt przyczyni się do rozwoju niskoemisyjnego transportu miejskiego oraz pozwoli na lepsze skomunikowanie prawobrzeżnego obszaru Warszawy z pozostałą częścią miasta.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024