Mieszkańcy Miasteczka Wilanów chcą, by wykorzystać budowę tramwaju na Wilanów do posadzenia szpalerów drzew wzdłuż alei Rzeczypospolitej. Tramwajarze obiecują posadzić tam 56 drzew i krzewy na łącznej powierzchni 650 metrów kwadratowych.

Przez wiele lat mieszkańcy Miasteczka Wilanów walczyli o to, żeby biegnąca przez środek aleja Rzeczypospolitej stała się bardziej zielona. “To obecnie jest autostradą, a nie aleją. Jest głośna, betonowa, ze zbyt szybkim ruchem samochodowym, niebezpieczna i niedająca cienia. Nie łączy osiedla, nie umożliwia spacerów, lecz dzieli” – mówi radna Małgorzata Gabriel (Stowarzyszenie Wilanów Przyszłości).

Jaka jest koncepcja?

Mieszkańcy i radni zgłaszali propozycje w budżecie obywatelskim, by zazielenić aleję.

“Były wielokrotnie odrzucane, gdyż władze dzielnicy i miasta powtarzały, że będzie to możliwe przy okazji budowy tramwaju do Wilanowa” – wyjaśnia radna. Przeprowadzone były konsultacje społeczne w tej sprawie. “Co więcej, zaproponowano konkretne rozwiązania, tworząc koncepcję zagospodarowania alei Rzeczypospolitej, w której wskazano szpalery drzew po obu stronach ulicy i torowiska” – zaznaczyła radna. “Tymczasem według obecnej koncepcji Tramwajów Warszawskich w alei ma zostać dosadzone kilkadziesiąt drzew, zniknęły też drzewa, które miały być posadzone wzdłuż torowiska” – dodała.

Małgorzata Gabriel wystąpiła z pismem do miasta i Tramwajów Warszawskich, apelując o zmiany projektu.

“Jesteśmy przekonani, że zarówno my, jak i nasze dzieci zasługujemy na to, by w dobie zmian klimatu móc korzystać z zazielenienia alei i że są możliwe zmiany w tym zakresie” – napisała radna.

Co na to Tramwaje Warszawskie?

Do sprawy odniósł się rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz. “Na odcinku 1,5 km od Wilanowskiej do Branickiego udało się nam zaprojektować posadzenie 56 nowych drzew. Będą to drzewa sadzone w tzw. standardzie warszawskim, czyli obwód pnia musi wynosić przynajmniej 25 cm, a wysokość to nie mniej niż 5 metrów. Są to drzewa rosnące od wielu lat w szkółkach. Proponowane gatunki to lipy, platany, dęby, wiśnie piłkowane” – przekazał.

“Projektanci wykorzystali wszystkie wolne miejsca wzdłuż torów do sadzenia drzew. Projektowanie zieleni było zdecydowanie trudniejsze niż na odcinku bliżej centrum, bo pas zieleni między torami a al. Rzeczypospolitej jest bardzo wąski. Właśnie z tego powodu największe skupiska nowo posadzonych drzew są tam, gdzie pas zieleni jest szerszy, czyli na przykład przy skrzyżowaniach albo przy terminalu końcowym przy Branickiego” – zaznaczył i dodał, że do sadzenia drzew na Wilanowie wykorzystywane będą także perony tramwajowe. “Jest to nowość w Warszawie” – podkreślił.

Przekazał, że na przykład na jednym przystanku przy Osi Królewskiej znajdą się cztery drzewa. “Naprzeciwko – na pasie zieleni będą kolejne trzy drzewa. Na przystanku przy świątyni będą trzy drzewa. Tu jest nieco bardziej wąsko i dlatego projektanci dodatkowo zaplanowali na platformie kosodrzewiny. Chciałbym podkreślić, że wykorzystaliśmy całą dostępną powierzchnię pod sadzenie drzew, krzewów i bylin. Dodatkowo na odcinku Wilanowskim zasadzimy krzewy na łącznej powierzchni 650 metrów kwadratowych” – dodał Maciej Dutkiewicz.

“Chciałbym też przypomnieć, że wykonawca inwestycji – firma Budimex – organizuje akcję, która pozwoli zasadzić jeszcze więcej drzew, głównie na terenach prywatnych należących do wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni. Program +Posadź drzewo+ będzie prowadzony przez wykonawcę na Mokotowie i w Wilanowie. Przygotowanych będzie 400 dodatkowych sadzonek, co oznacza, że budowie tramwaju do Wilanowa będzie towarzyszyło posadzenie łącznie ponad 1000 drzew” – przekazał.

Czytaj więcej

Skomentuj