Tramwaje Warszawskie dwoją się i troją, by wprowadzać coraz więcej zieleni w tkankę miasta. Po zielonych torowiskach przyszedł czas na zielone słupy tramwajowe w trzech miejscach stolicy.

To pionierski projekt – słupy tramwajowe wyglądające jak wielkie zielone pergole. Pilotażowy program objął trzy ulice: Prostą, Aleje Jerozolimskie i Puławską.

Odporne i efektowne

– Przy siedemnastu słupach zasadziliśmy bluszcz w trzech gatunkach, który oplecie słupy tramwajowe. Wybraliśmy winobluszcz pięciolistkowy i dwie odmiany winobluszczu trójklapowego. To rośliny odporne na ciężkie warunki – nie przeszkadza im mróz, silne słońce i nie wymagają dużej ilości wody. Jesienią kolor ich liści zmienia się na czerwony, nie potrzebują podpór i rosnąc potrafią zaczepić się nawet na dość gładkich powierzchniach. Rośliny dorastają średnio nawet do 15 m, będą wymagały skracania i przycinania. Projekt ma na celu sprawdzenie, który gatunek najlepiej daje sobie radę na słupach tramwajowych. Dzięki temu będzie można zazieleniać kolejne miejsce w Warszawie. – zaznaczają pracownicy Tramwajów Warszawskich.

Jak dotąd polskie przedsiębiorstwa tramwajowe nie sadziły kompleksowo roślin na słupach podtrzymujących sieć trakcyjną. Inspiracją ku wprowadzeniu tego typu rozwiązań w Warszawie są m.in. realizacje we Fryburgu Bryzgowijskim w Niemczech.

Stolica skąpana w zieleni

Warszawa może poszczycić się ponad 25 km zielonych torów. Sukcesywnie tradycyjna konstrukcja torowisk zastępowana jest zielonym dywanem. Stołeczni tramwajarze wprowadzają nowe gatunki roślin, które rosną wzdłuż szyn. Rezygnują z trawy, która wymaga podlewania na rzecz rozchodnika. To roślina, którą eksperymentalnie posadzono na ul. Obozowej, a teraz dzięki temu, że nie potrzebuje podlewania trafia na inne ulice. To szczególnie ważne przy ocieplającym się klimacie i braku wody w Polsce.

Zielone torowiska, słupy porośnięte roślinnością to tylko niektóre z pomysłów wdrażanych przez Tramwaje Warszawskie. W perspektywie najbliższych dwóch lat na trasie do Wilanowa, nawet w węższych miejscach, mają pojawić się specjalnie formowane drzewa. Drzewa pojawią się także na części peronów, pasażerowie będą mogli czekać na tramwaj w cieniu. Większość torowisk na tej trasie i na trasie na ul. Kasprzaka będzie pokryta rozchodnikiem. Tramwajarze prowadzą też badania nad kolejnymi metodami zazieleniania torów tramwajowych.

Czytaj więcej

Skomentuj