Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

"Wizja zero" wkracza do Gliwic ku bezpieczeństwu pieszych i rowerzystów

jw
28.01.2022, o godz. 12:59
czas czytania: około 3 minut
0

Gliwice podchodzą do wyzwań bezpieczeństwa drogowego kompleksowo, uznając je za jeden z priorytetów miejskiej polityki. Zarząd Dróg Miejskich konsekwentnie wprowadza na ulice sprawdzone rozwiązania na rzecz pieszych i rowerzystów, w możliwie najwyższym stopniu odpowiadające potrzebom i postulatom zgłaszanym przez mieszkańców, społeczników, radnych dzielnicowych i miejskich. Współdziałanie w temacie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego jest kluczowe.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Opierając się na zgłoszeniach i własnych analizach, ZDM co roku przebudowuje przejścia dla pieszych i rowerzystów, wprowadzając tzw. azyle pomiędzy pasami ruchu – szczególnie na szerokich, bardziej niebezpiecznych ulicach. Dziś w Gliwicach jest już ponad 60 tego typu rozwiązań. Przejścia są dodatkowo oznaczane i doświetlane, aby piesi i rowerzyści byli widoczni w każdych warunkach – zarówno na samym przejściu, jak i w trakcie oczekiwania na wejście na nie. W bieżącym roku miasto planuje zlecenie kompleksowego audytu doświetlenia przejść dla pieszych, pozwalającego ocenić aktualny stan i zaplanować dalsze działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa tych miejsc.

Przy okazji przebudów ulic i skrzyżowań nie tylko modernizuje się lub tworzy od podstaw nowe „zebry” – pojawiają się również kolejne kamery monitoringu i nowe sygnalizacje świetlne, podnosząc bezpieczeństwo przechodniów i rowerzystów. Na ul. Bojkowskiej, w rejonie skrzyżowania z ul. Rolników, zamontowano dodatkowo wyświetlacze prędkości dla kierowców, z wbudowanym radarem i opcją prezentacji komunikatów „DZIĘKUJĘ” / „ZWOLNIJ!”. Montaż tych urządzeń, nawiązujących do rozwiązań stosowanych chociażby na Drogowej Trasie Średnicowej, został zrealizowany w ramach Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego.

“Wizja zero”

Najważniejszymi kwestiami podejmowanymi w duchu „wizji zero” są jednak uspokajanie ruchu drogowego oraz oddawanie przestrzeni ulicznej pieszym i rowerom. W tej dziedzinie działania promowane przez inne miasta w Gliwicach funkcjonują już od dłuższego czasu.

Rekomendowane jesienią przez Parlament Europejski ograniczenie prędkości do 30 km/h na obszarze zabudowanym i obszarach z dużą liczbą rowerzystów i pieszych ma zastosowanie w niemal każdej dzielnicy Gliwic. To sprawdzony wentyl bezpieczeństwa szczególnie na gliwickiej starówce, terenach mieszkaniowych z gęstą zabudową jedno- i wielorodzinną oraz na osiedlach z wielkiej płyty.

W Gliwicach wprowadzono do tej pory 29 stref zamieszkania o dopuszczalnej prędkości do 20 km/h, obejmujących łącznie 116 ulic oraz 41 obszarów ograniczonej prędkości do 30 km/h, obejmujących 210 ulic.

Rozszerzanie stref

– Mając na uwadze bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, będziemy poszerzać zasięg tych stref w całym mieście. Wyjątek od tej reguły będą stanowiły główne ulice, takie jak Rybnicka, Daszyńskiego, Tarnogórska, Chorzowska czy Toszecka, zaprojektowane od początku jako trasy wylotowe sprawnie przenoszące ruch poza rejon Gliwic – podkreśla Dawid Ochód, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.

Skuteczność obszarów ograniczonej prędkości w Gliwicach mają podnosić elementy uspokojenia ruchu wymuszające wolniejszą, a co za tym idzie ostrożniejszą jazdę samochodów oraz rozwiązania sprzyjające płynnej i bezpiecznej jeździe rowerzystów. Kontraruch rowerowy wprowadzono np. na ul. Floriańskiej i w sąsiedztwie placu Piłsudskiego. Skrzyżowania o podniesionej nawierzchni spowalniającej ruch bądź progi wyspowe wybudowano m.in. w obrębie ul. Bielika, ul. Czarnieckiego, ul. Jasińskiego czy ul. Rodzinnej. Wyniesione przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów można spotkać np. na skrzyżowaniu al. Sikornik z ul. Czajki, a wyniesione przejścia dla pieszych – na ulicach Wiślanej, Tuwima, Kopernika czy Andromedy. Wyniesione nawierzchnie jezdni znajdziemy m.in. na ul. Lubelskiej, Czoka, Jasnej (w stronę filii UM w Gliwicach), Jeziornej czy Batorego.

Podobne rozwiązania na kolejnych ulicach miasta planowane są w najbliższej przyszłości. Zarząd Dróg Miejskich pozostaje otwarty na propozycje i sugestie mieszkańców, radnych miejskich i rad dzielnic.

Zauważalne efekty

– Gliwice przykładają ogromną wagę do kwestii bezpieczeństwa na drogach. Efekty są już widoczne, a my stawiamy sobie kolejne cele. Kompleksowe działania miasta, zbieżne z unijnymi rekomendacjami i powiązane z egzekucją przepisów oraz systemową naprawą prawa na szczeblu krajowym, przybliżają Gliwice do osiągnięcia tak pożądanej wizji zero – komentuje Mariusz Śpiewok, zastępca prezydenta Gliwic odpowiedzialny m.in. za sferę zarządzania drogami w mieście.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024