Wody opadowe bez tajemnic. 17. Konferencja WODY OPADOWE: aspekty prawne, ekonomiczne i techniczne

Wody opadowe bez tajemnic. 17. Konferencja WODY OPADOWE: aspekty prawne, ekonomiczne i techniczne
R.G.
18.04.2023, o godz. 14:02
czas czytania: około 9 minut
0

Wtorek (18 kwietnia br.), był pierwszym dniem 17. Konferencji WODY OPADOWE – aspekty prawne, ekonomiczne i techniczne, której organizatorem jest Wydawnictwo ABRYS. Około 100 uczestników tego wydarzenia, w formule online, zapoznawało się z bieżącymi i ważnymi zagadnieniami z powyższego zakresu. Wystąpieniom towarzyszyła ożywiona dyskusja. Jej przedmiotem były branżowe priorytety, terminy, możliwości, ograniczenia i pieniądze.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Jako pierwsza wystąpiła Klara Ramm, Członek Zarządu EurEau i Polski Przedstawiciel w Komisji ds. wody, kierownik projektu NOAH (Izba Gospodarcza Wody Polskie), która zapoznała uczestników Konferencji z aktualnymi wytycznymi Komisji Europejskiej dotyczącymi łagodzenia skutków i adaptacji do zmian klimatu oraz możliwości finansowania działań w tym zakresie.

Zbyt krótkie terminy 

– Unia Europejska, w ramach Europejskiego Zielonego Ładu, dąży do ambitnego celu, którym jest uczynienie Europy kontynentem neutralnym dla klimatu – wyjaśniała Klara Ramm. – Wiąże się to z narzuceniem szeregu terminów, które w moim odczuciu już teraz są nierealne i podlegać będą dyskusji. W każdym razie, do 2050 roku, kraje członkowskie wspólnoty planują osiągnąć zerowy poziom emisji gazów cieplarnianych netto. Zakłada się też osiągnięcie w 2030 roku poziomu o 55 % mniejszej emisji gazów cieplarnianych netto w odniesieniu do poziomu z roku 1990.

Szereg ważnych zmian

Prelegentka wspomniała też o tym, że w ramach planowanych założeń transformacji gospodarki Unii Europejskiej, z myślą o zrównoważonej przyszłości, zakłada się mi.in. dostarczanie czystej, przystępnej cenowo i bezpiecznej energii, zmobilizowanie sektora przemysłu na rzecz czystej gospodarki o obiegu zamkniętym, budowanie i remontowanie obiektów w sposób oszczędzający energię i zasoby, wspieranie badań naukowych i pobudzanie innowacji, osiągnięcie zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń na rzecz nietoksycznego środowiska, działania na rzecz ochrony i odbudowy ekosystemów i bioróżnorodności, realizację założeń strategii Od pola do stołu takie jak: sprawiedliwy i przyjazny środowisku system żywnościowy. Kolejne zadania UE polegać będą na przyspieszeniu przejścia na zrównoważoną i inteligentną mobilność.

Przeciwdziałanie skutkom zmian klimatu

Klara Ramm szeroko omówiła też kwestie dotyczące unijnych taksonomii (czyli tj. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje), ze szczególnym uwzględnieniem zrównoważonych inwestycji na cele środowiskowe zmierzające do: łagodzenia zmian klimatu, adaptacji do zmian klimatu, zrównoważonego wykorzystywania i ochrony zasobów wodnych i morskich, przejściu na gospodarkę o obiegu zamkniętym, zapobieganiu zanieczyszczeniu środowiska i jego kontroli. Kolejna kwestia to ochrona i odbudowa bioróżnorodności i ekosystemów.

Prelegentka omówiła też m.in. założenia i szczegóły dotyczące procesu wprowadzania unijnej Dyrektywy ściekowej.

– Jak widać tematów jest wiele. Z całą pewnością jednak, terminy wdrażania ambitnych klimatycznych celów, które wcześniej wyznaczono, będą podlegać dyskusji. W unijnych instytucjach toczy się też dyskusja o rozszerzonej odpowiedzialności przemysłów i czy będzie to dotyczyć tylko i wyłącznie przemysłu farmaceutycznego i kosmetycznego, o czym już wiadomo, czy też rozszerzona odpowiedzialność za skutki obciążeń dla środowiska dotyczyć będzie także innych gałęzi gospodarki, tego rodzaju decyzje maja dopiero zapaść. W każdym razie terminy realizacji unijnych strategii z całą pewnością się zmienią, z tendencją do ich urealnienia. Ważne jest jednak to, że dostrzeżono już i zdefiniowano problemy i podjęto działania zmierzające do wprowadzania zmian – mówiła Klara Ramm.

Wody opadowe okiem NIK

Kolejny prelegent, Piotr Górny, dyrektor Delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Olsztynie zapoznał uczestników Konferencji z problematyką dotyczącą zagospodarowania wód opadowych i roztopowych. Przedstawił wyniki kontroli NIK w tym zakresie.

– Motywem, z uwagi na który nasza instytucja przyjrzała się tej tematyce jest postępująca urbanizacja powodująca znaczny wzrost powierzchni utwardzonych i nieprzepuszczalnych w wyniku czego coraz większa liczba opadów atmosferycznych zostaje przekształcona w spływy opadowe – wyjaśnił Piotr Górny. – Wobec braku odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej zagospodarowanie wód deszczowych i roztopowych, zwiększeniu ulega obciążenie i tak już niewydolnych systemów kanalizacji deszczowej. Wynika to z przeświadczenia o nadrzędnej funkcji ochrony infrastruktury miejskiej przed wodami opadowymi i powoduje, że około 70% tych wód jest bezpowrotnie tracona systemami kanalizacji. I to zaczyna być poważnym problemem.

Kontrola prawidłowości procesów

Przedstawiciel NIK zauważył też, że w dobie zmian klimatycznych i towarzyszących im gwałtownych zjawisk pogodowych powodujących okresowo podtopienia  i powodzie lub susze coraz częściej dostrzegana jest konieczność zmiany podejścia do zagadnienia wód opadowych i dążenia do ograniczenia ich spływu powierzchniowego, poprzez m.in. zwiększanie retencji terenowej, a także ich podczyszczania w celu wykorzystania w gospodarce komunalnej, przemyśle oraz w gospodarstwach indywidualnych.

– W związku z tym badaliśmy kwestię dotycząca tego: czy zapewniono prawidłową gospodarkę wodami opadowymi i roztopowymi? – wyjaśniał Piotr Górny – Natomiast w ramach szczegółowych celów naszej kontroli staraliśmy się odpowiedzieć na pytania o to: czy zadania związane z zagospodarowaniem wód opadowych i roztopowych realizowane jest skutecznie? Czy środki na realizację zadań inwestycyjnych związanych z zagospodarowaniem wód opadowych i roztopowych były wydatkowane oszczędnie i wydajnie? A także o to, czy przygotowanie jednostek oraz nadzór i kontrola nad ich funkcjonowaniem umożliwiają właściwe zagospodarowanie wód opadowych i roztopowych?

Wody Polskie, KZGW i samorządy

Kontrola w powyższym zakresie objęła: Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie (PGW Wody Polskie), Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej (KZGW), 6 Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej (RZGW), 12 zarządów zlewni, jednostki samorządu terytorialnego, 18 urzędów miejskich, 2 wyspecjalizowane podmioty, którym gminy powierzyły zadania związane z wodami opadowymi i roztopowymi (Koszalin, Gdańsk).

Czynności kontrolne przeprowadzono w okresie od 4 marca do 15 września 2020 r.

Szereg poważnych nieprawidłowości

– Wyniki kontroli wskazują na to, że nieskuteczna była wymiana informacji pomiędzy jednostkami organizacyjnymi PGW Wody Polskie – mówił dyrektor Delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Olsztynie. – Stwierdzono bowiem przypadki nieprzekazywania przez Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej, zarządom zlewni informacji o wydaniu pozwoleń wodnoprawnych na usługę odprowadzania wód opadowych i roztopowych do wód lub urządzeń wodnych, co skutkowało nienaliczeniem przez dyrektorów tych zarządów opłat podmiotom korzystającym z tej usługi.

Ponadto, jak zauważył prelegent, zarządy zlewni nienależycie współpracowały z jednostkami samorządu terytorialnego. Jak wskazał prelegent, nie przekazywano tym jednostkom informacji o wydanych pozwoleniach wodnoprawnych,  co skutkowało nienaliczaniem przez gminy opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej.

– W postępowaniach w sprawie wydawania pozwoleń wodnoprawnych stwierdzono nieprawidłowości związane głownie z naruszeniem przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, w tym dotyczących terminów załatwienia spraw, a także przypadki bezczynności pomimo posiadania przez nie wiedzy o odprowadzaniu wód opadowych i roztopowych bez wymaganych pozwoleń wodnoprawnych – zaznaczył Piotr Górny. – Natomiast w zarządach zlewni nieprawidłowo wykonywano zadania związane  z naliczaniem opłat za odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych do wód oraz z ich windykacją. Dotyczyło to między innymi opieszałości w sporządzaniu i przekazywaniu podmiotom zobowiązanym informacji o wysokości opłat, naliczaniu ich w nieprawidłowej wysokości oraz niepodejmowaniu działań windykacyjnych.

W jednostkach PGW Wody Polskie diagnozowano też problemy związane ze stosowaniem ustawy Prawo wodne i przygotowywano propozycje zmian legislacyjnych

Dodajmy, że w okresie objętym kontrolą NIK, w KZGW prowadzono prace nad Planem przeciwdziałania skutkom suszy. Opracowanie to zostało przyjęte Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 15 lipca 2021 r.  (Dz.U. z 2021 r., poz. 1615). W latach 2018 -2020 (I kwartał)  PGW Wody Polskie uzyskały wpływy z tytułu opłat za odprowadzenie wód opadowych i roztopowych w kwocie ponad 230 mln zł.

Zarzuty względem gmin

– Natomiast objęte kontrolą gminy miejskie nierzetelnie wywiązywały się z zadań związanych z naliczaniem opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej  (5 z 18 – Bartoszyce, Ciechanów, Katowice, Szczecin, Warszawa – przyp. red.) oraz dochodzeniem należności z tytułu tych opłat (2 z 18 – Szczecin i Warszawa – przyp. red.) – wyjaśniał Piotr Górny. – Inne gminy nierzetelnie wywiązywały się z obowiązku sporządzania rocznych sprawozdań dotyczących gospodarowania wodami (7 z 18 – Ełk, Koło, Koszalin, Szczecin, Tczew, Kołobrzeg i Olsztyn – przyp. red.). Natomiast tylko trzy miasta objęte kontrolą (Koło, Koszalin, Poznań) pobierały opłaty za korzystanie z miejskiej infrastruktury kanalizacji deszczowej, przy czym Koło i Koszalin robiły to nieprawidłowo.

Kontrola NIK wykazała też, że wszystkie skontrolowane miasta opracowały dokumenty planistyczne wskazujące na lokalne potrzeby w zakresie zagospodarowania wód opadowych i roztopowych, jednak głównie w kontekście ochrony lokalnej infrastruktury przed negatywnymi skutkami powodzi i podtopień wynikających z gwałtownych opadów atmosferycznych.

Ponadto, wszystkie skontrolowane inwestycje miejskie związane z zagospodarowaniem wód opadowych i roztopowych (36) zostały rzetelnie przygotowane, a środki na ich realizację wydatkowano oszczędnie i wydajnie.

Jak temu zaradzić?

– Co należałoby zmienić? – zastanawiał się dyrektor Delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Olsztynie – Przede wszystkim i w pierwszej kolejności PGW Wody Polskie powinny zostać prawnie zobligowane do przekazywania informacji, które mają zwiększyć skuteczność działań w omawianej dziedzinie.

Optyka IMGW

O najważniejszych wyzwaniach z zakresu gospodarki wodnej w dobie zmiany klimatu mówił natomiast Grzegorz Walijewski z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej.

– Działania służące przystosowaniu gospodarki wodnej do przewidywanych zmian klimatu muszą być kompleksowe – wyjaśniał prelegent. – Powinny uwzględniać szereg aspektów takich jak: ochronę zasobów wodnych czyli ochronę jakości wód podziemnych i powierzchniowych, zagospodarowanie zlewni, ochronę przeciwpowodziową, zapewnienie dostępności wody dla rolnictwa i społeczeństwa, zagospodarowanie wód opadowych w miastach i indywidualne oszczędzanie wody przez każdego z nas. Bez takiego, uwzględniającego wszystkie powyższe składowe, kompleksowego podejścia nie da się poczynić postępów w wyżej wskazanej dziedzinie – podsumowywał swoje wystąpienie przedstawiciel IMGW.

W ramach Konferencji swoje wystąpienie pt.: Wody opadowe w dokumentach planistycznych gospodarowania wodami, zaprezentował też dr Sebastian Szklarek, blog Świat Wody, Europejskie Regionalne Centrum Ekohydrologii Polskiej Akademii Nauk.

Nawet 85 procent unijnego dofinansowania

Kwestie dotyczące aktualnych aspektów finansowania inwestycji z zakresu zagospodarowania wód opadowych poruszyli natomiast: Andrzej Sidorski (Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej), a także Piotr Czarnocki (Ministerstwo Klimatu i Środowiska), który rozwinął temat o kwestie dotyczące dofinansowania inwestycji wspierających retencję miejską oraz zielono-niebieską infrastrukturę w ramach programu FEniKS 2021-2027 oraz FEPW 2021 – 2027.

– Odnotowujemy duże zainteresowanie ze strony jednostek samorządu terytorialnego powyższymi programami – podkreślał Piotr Czarnocki. – Jest tak dlatego, że dofinansowanie rzędu 85 procent w warunkach wysokich stóp procentowych i wysokiej inflacji, to bardzo dobra oferta dla jednostek samorządu terytorialnego. Dodam, że procedury prawne związane z wdrażaniem powyższych programów powinny zakończyć się do końca bieżącego roku.

Deszczówkowe finansowe dylematy

Dwugłos w sprawie opłat za deszczówkę przedstawił natomiast radca prawny dr Jędrzej Bujny.

– Każdy kto chce podjąć działania w tym zakresie musi się poczuć jak przysłowiowy Odyseusz żeglujący pomiędzy groźnymi i nieobliczalnymi żywiołami – wyjaśniał obrazowo prelegent i konkretyzował: – Mam tu ma myśli jakość przepisów i obecne sądowe orzecznictwo. Mam też na myśli obecne warunki ekonomiczne, a także sprawy związane z działaniami regulatora w tym zakresie. To ogromne dylematy, a przyszłość z pewnością przyniesie wiele jeszcze tematów do rozważań o tej kwestii.

Kolejne wystąpienie – Anny Michałowskiej (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad), dotyczyło kwestii pozwoleń wodnoprawnych dla obiektów retencjonowania wód opadowych.

Natomiast o zrównoważonym zarządzaniu wodą opadową w dolinach rzecznych miast mówił dr hab. Tomasz Jurczak, profesor Uniwersytetu Łódzkiego
Pierwszy dzień 17. Konferencji WODY OPADOWE aspekty prawne, ekonomiczne i techniczne zakończyła część warsztatowa pt.: Zarządzanie ryzykiem powodziowym w terenach zurbanizowanych – zdania gminy, rozwiązania techniczne, pułapki ubezpieczeniowe, którą poprowadził Jacek Nalaskowski z Biura KA-NAL.

Zapraszamy na jutro

Przed nami drugi dzień 17. Konferencji WODY OPADOWE – aspekty prawne, ekonomiczne i techniczne.

Szczegółowy program i informacje o patronatach oraz partnerach tego wydarzenia dostępne pod adresem:  https://wodyopadowe.abrys.pl/

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Woda i ścieki
css.php
Copyright © 2024