– Jestem za tym, by odblokować procedowanie wniosków taryfowych, które zostały już złożone i do tej pory, z przyczyn poza merytorycznych były blokowane. Chodzi o to, by taryfy zaczęły odzwierciedlać poziom potrzeb przedsiębiorstw wodociągowo kanalizacyjnych – powiedział podczas drugiego dnia konferencji, Senator RP Stanisław Gawłowski, Przewodniczący senackiej Komisji Klimatu i Środowiska. – Opowiadam się również za powrotem do systemu wyznaczania wysokości taryf przez gminy. W przyszłym tygodniu spotkam się z Ministrem Infrastruktury i jako przewodniczący senackiej komisji podejmę szereg tematów, w tym temat dotyczący taryf. Postawnie parlamentarnego sejmowo-senackiego zespołu do spraw dobrego zagospodarowania wody to również interesująca perspektywa. W każdym razie, podejmę starania zmierzające do zmiany zastanej, niekorzystnej sytuacji – podsumował Senator Stanisław Gawłowski.
Kryzysy i zabezpieczenie wojenne
Kolejnym tematem, który poruszono podczas dyskusji, jaka wywiązała się po wystąpieniu Senatora Gawłowskiego, była sprawa wysokości taryf i wykorzystania sprzętu będącego własnością przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych w kontekście zabezpieczenia dostaw wody i odbioru ścieków w sytuacjach kryzysowych, w tym wojennych.
– Wczoraj, podczas popołudniowej debaty wiele mówiliśmy o tym, że kwestie związane z obowiązkami przedsiębiorstw wod-kan w sytuacjach kryzysowych, w tym wojennych, powinny być wspierane przez państwo – stwierdził Prezes Zarządu ZFW Janusz Dawidziak. – Chodzi też o ewentualne wykorzystanie sprzętu w takich okolicznościach. Obecnie, o czym wiele na tej sali mówiono, praktycznie nie funkcjonuje system obrony cywilnej. Obawiamy się też, że w sytuacjach dotyczących kryzysów i zagrożenia wojennego, możemy mieć problemy z funkcjonowaniem, bo nasz sprzęt zostanie zagospodarowany w inny sposób, na potrzeby związane z ochroną ludności, czy obronnością państwa. Ważną kwestią jest też ogólnopolski audyt zasobów sprzętowych w odniesieniu do potrzeb, a także pomoc państwa dla przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych w przypadku stwierdzenia niedoborów. Istotny jest też realny plan zabezpieczenia rezerw sprzętowych, a na to potrzebne są dodatkowe środki.
Koszty ujęte w taryfach
W odpowiedzi Senator RP Stanisław Gawłowski stwierdził, że od początku funkcjonowania samorządów w Polsce po przemianach ustrojowych po 1989 roku i po reformie administracyjnej z końca lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, finansowanie zabezpieczenia dostaw wody i odbioru ścieków, także w sytuacjach kryzysowych, przypisano lokalnym samorządom i przedsiębiorstwom wod-kan. A jedyne co można zrobić, to doprowadzić do uwzględniania tych potrzeb w wysokościach taryf.
Uprawnienia komisji rewizyjnych
Innym ważnym tematem, który poruszono podczas 58. Konferencji Przedsiębiorstw Wodociągowych w Dźwirzynie, były zagadnienia dotyczące uprawnień komisji rewizyjnych rad gmin do kontrolowania wodociągowych spółek komunalnych. Prelegent – prof. Bartosz Rakoczy, ekspert Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie” w Bydgoszczy, mówił m.in. o potrzebie zachowania równowagi w sferze uprawnień komisji rewizyjnych, tak by nie przekraczały one kompetencji rad gmin, były one – jak to ujął prof. Bartosz Rakoczy „uchem i okiem rad gmin”, z jednoczesnym zachowaniem uprawnień przedsiębiorstw wod-kan.
Obecnie trwają prezentacje firm obsługujących branżę wodociągowo-kanalizacyjną.
Zapraszamy do zapoznania się z relacją z pierwszego dnia 58. Konferencji Przedsiębiorstw Wodociągowych w osobnym artykule pt.: Nowe taryfowe otwarcie podczas Konferencji ZFW
Komentarze (0)