Kamień węgielny pod budowę wmurowano 29 września 2020 r. Od tego czasu dużo się zmieniło w Porcie Południowym przy ul. Długiej we Wrocławiu.
Prace na finiszu
– Wszystkie zbiorniki zostały już wykonane i przeszły próby szczelności – informuje Martyna Bańcerek, rzeczniczka prasowa MPWiK. – Teraz zajmujemy się wykonaniem instalacji odgromowej. W zbiorniku numer 1 i 3 wykonywana jest elewacja. W zbiorniku numer 2 trwają prace elektryczne. A w zbiorniku numer 4 trwa montaż instalacji spłukującej i budowa kanalizacji deszczowej.
Przepompownia ścieków i infrastruktura towarzysząca
Oprócz tego powstała także przepompownia ścieków i infrastruktura towarzysząca. W pompowni ścieków retencjonowanych trwa montaż pomp i rurociągów stalowych oraz prowadzone są prace przygotowawcze do wykonania elewacji.
Budowa wchodzi w ostatni etap prac. Cztery zbiorniki, o łącznej powierzchni 60 tys. metrów sześciennych zabezpieczą miasto w trakcie ulewnych deszczów. Jednocześnie pomogą w pracy Wrocławskiej Oczyszczalni Ścieków na Janówku.
Jak to będzie wyglądać w praktyce?
W momencie, gdy nad Wrocławiem pojawią się duże opady deszczu, powstające ścieki popłyną do budowanych zbiorników retencyjnych, a nie od razu do oczyszczalni w Janówku. Dopiero gdy oczyszczalnia będzie mniej obciążona pracą, zgromadzone wcześniej ścieki opadowe zostaną do niej przesłane.
– Zmiany klimatu są nieuchronne, a MPWiK robi wiele, by zapobiegać ich skutkom – wyjaśnia potrzebę inwestycji Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia. – Budowa zbiorników retencyjnych ma ogromne znaczenie nie tylko dla przyszłości naszego miasta i jego mieszkańców, ale też dla środowiska naturalnego. Dzięki nim będzie ono chronione w przypadku długotrwałych i intensywnych opadów deszczu.
– Nasza firma aktywnie realizuje politykę społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju, zgodną z tą wdrażaną przez władze Wrocławia – podkreśla Witold Ziomek, prezes MPWIK. – Za sprawą powstających zbiorników, przelew burzowy będzie w mniejszym stopniu zasilany ściekami z pogody deszczowej, co jednocześnie zapewni większą dbałość o środowisko naturalne i czystość Odry.
Budowa przy użyciu nowoczesnych technologii
Zbiorniki retencyjne posadowione są na płytach fundamentowych o grubości 70 cm. Każda z nich była betonowana. Do przeprowadzenia tego procesu użyto 1700 metrów sześciennych mieszanki na jedną płytę.
– Oznacza to, że w przypadku każdej z płyt, specjalną mieszankę na budowę musiało dostarczyć 220 samochodów. Z kolei ilość stali potrzebnej do wykonania zbrojenia jednej płyty to ponad 220 ton – zaznacza Witold Ziomek.
Zewnętrzne ściany zbiorników wykonano w technologii betonu sprężonego – to kontrolowane naciąganie lin stalowych, które zapobiega odkształceniom i rysom powstałym na skutek obciążenia zewnętrznego.
Komentarze (0)