Jeszcze we wrześniu pasażerowie pojadą 56 autobusami z silnikami spełniającymi najwyższe europejskie normy Euro 6. Kolejne 30 autobusów zostało wyposażone w silniki hybrydowe.
Nowatorskie rozwiązania
W tych ostatnich zastosowano nowatorskie rozwiązanie dla autobusów miejskich Mercedes-Benz. Silnik spalinowy wspomagany jest w nim silnikiem elektrycznym współpracującym bezpośrednio z dwoma dodatkowymi superkondensatorami magazynującymi energię odzyskaną w procesie hamowania. Oznacza to oszczędności paliwa i większą redukcję emisji spalin.
– Działania Krakowa na rzecz czystego powietrza to nie tylko wymiana pieców, ale także i zakup nowoczesnych, ekologicznych autobusów. Już w połowie października Kraków będzie pierwszym dużym miastem w Polsce ze 100 proc. ekologicznego taboru autobusowego. W ciągu ostatnich trzech lat wydaliśmy na tabor miejski blisko miliard złotych. Ale to nie koniec zakupów miasta. Już w przyszłym roku skupimy się na zakupie nowoczesnych tramwajów – powiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
Pieniądze i plany
Większość z nowych autobusów wyjedzie na ulice od 14 września. Dofinansowanie na zakup 56 autobusów z silnikiem Euro 6 w kwocie 49,3 mln zł, zostało pozyskane za pośrednictwem Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego. Dla krakowskiego MPK to kontynuacja projektu zakupów 107 ekologicznych autobusów w latach 2016-2017, w której dofinansowanie wyniosło około 140 mln zł.
Z kolei dostawa 30 autobusów hybrydowych kosztowała ponad 41,3 mln zł. Leasing obsługuje konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. i PeKaO Leasing Sp. z o.o.
W roku 2018 krakowska spółka MPK odbierze w sumie 160 ekologicznych autobusów. W lipcu na ulice miasta wyjechało 38 autobusów przegubowych. Do Krakowa trafi też 12 autobusów hybrydowych firmy Volvo oraz trzy autobusy do obsługi tele-busa. Tele-bus to usługa skierowana do pasażerów jeżdżących na terenie Rybitw i Płaszowa. Poprzez zgłoszenie telefoniczne mogą oni zamówić autobus na najbliższy przystanek “tele-bus”.
Jeszcze w 2018 r. z ulic Krakowa zostaną wycofane wszystkie autobusy z silnikami nie spełniającymi co najmniej normy emisji spalin Euro 5.
Źródło: krakow.pl
Komentarze (0)