Obecnie w Gdańsku jest około 50 punktów, a kolejne 21 jest w budowie. Pozostałe 138 punktów wybuduje w mieście spółka Energa Operator, która jest operatorem systemu dystrybucyjnego. Będą to ładowarki o średniej mocy (22 kW).
Jak podają przedstawiciele gdańskiego samorządu plan dla Gdańska przygotowano w oparciu o kryteria:
- gęstości zaludnienia, czyli tzw. mapy ciepła, istotnej z punktu widzenia planowania liczby punktów ładowania;
- odległości stacji transformatorowych zapewniających zasilanie punktów ładowania;
- dostępu do gruntów w dyspozycji gminy (np. w pasie drogowym lub na działce GMG);
- lokalizacji wymuszającej naturalną rotację pojazdów, np. punkty użyteczności, aby zapobiec sytuacji długotrwałego postoju i blokowaniu infrastruktury dla pozostałych użytkowników;
- lokalizacji funkcjonujących już punktów ładowania samochodów elektrycznych.
Grupa robocza, w skład której weszli przedstawiciele urzędu miasta, zarządu dróg i zieleni, Biura Rozwoju Gdańska oraz Energi Operator wytypowała 81 lokalizacji spełniających wymienione kryteria.
Plan składający się z mapy i tabeli z lokalizacjami w okresie 15 kwietnia – 29 maja skonsultowano z mieszkańcami Gdańska. W efekcie wybrano 64 lokalizacje oraz 17 lokalizacji rezerwowych. W wybranych lokalizacjach do końca marca 2021 roku powinny powstać stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Większość stacji obejmowała będzie dwa punkty ładowania z dwoma miejscami postojowymi.
Przyjęty przez radę miasta plan (w porozumieniu z operatorem) zostanie przekazany do Energa Operator, która opracuje program przyłączania projektowanych ogólnodostępnych punktów ładowania do sieci elektroenergetycznej. Informacja o przyjęciu planu przekazana zostanie do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.
W czerwcu 2020 r. w Gdańsku były już zarejestrowane 204 samochody elektryczne oraz 1706 hybrydowych.
Komentarze (0)