Reklama

ad1a stihl [02.10-22.10.24]

Segregacja odpadów budowlanych - nowelizacja ustawy

Segregacja odpadów budowlanych - nowelizacja ustawy
KK/PAP
17.10.2024, o godz. 11:34
czas czytania: około 2 minut
0

Projekt noweli ustawy o odpadach,: odejście od obowiązku tzw. segregacji u źródła odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Nowe przepisy zakładają umożliwienie przekazywania środków z rezerwy celowej, właściwym organom administracji samorządowej na likwidację miejsc nielegalnego gromadzenia odpadów, w wysokości ponad 80 proc. wartości usunięcia odpadów.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B BDO zamknięcie roku [14.10-22.11.24]

Odejście od obowiązku tzw. segregacji u źródła odpadów budowlanych i rozbiórkowych – przewiduje projekt noweli ustawy o odpadach, którym we wtorek ma zająć się rząd. Ponadto, samorządy będą mogły otrzymać więcej środków z budżetu na likwidację nielegalnych wysypisk w gminach.

Zgodnie z opublikowanym w czwartek porządkiem obrad Rady Ministrów, 22 października ma ona się zająć m.in. projektem noweli ustawy o odpadach oraz nowelizacji ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, 1 stycznia 2025 r. ma zacząć obowiązywać art. 101a ustawy o odpadach, zgodnie z którym odpady budowlane i rozbiórkowe (BiR) zbiera się oraz odbiera selektywnie, z podziałem co najmniej na:
  • drewno,
  • metale,
  • szkło,
  • tworzywa sztuczne,
  • gips,
  • odpady mineralne, w tym:
  • beton, cegłę, płytki i materiały ceramiczne oraz kamienie.
Te przepisy miałyby zobowiązywać podmioty do segregowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych w miejscu wytworzenia – u źródła.

Wątpliwości w interpretacji

Aby wyeliminować wątpliwości interpretacyjne wobec art. 101a dotyczącego tego, czy odpady BiR faktycznie mają być segregowane u źródła, wskazuje się np. brak jednoznacznego stwierdzenia, kogo dotyczy obowiązek selektywnego zbierania i odbierania takich odpadów. Projektodawca, czyli resort klimatu i środowiska wskazał, że działanie art. 101a w obecnym brzmieniu może przyczynić się do wzrostu kosztu odbioru odpadów budowlanych i rozbiórkowych z miejsca prowadzonego remontu czy budowy.
Zwrócono uwagę na konieczność zapewnienia selektywnej zbiórki czy problemy logistyczne z ustawieniem większej liczby kontenerów na poszczególne frakcje na terenach o ścisłej zabudowie.

Przeciwdziałanie szarej strefie

Ministerstwo klimatu dodało, że przy obecnych przepisach możliwy jest też rozwój szarej strefy w zakresie zagospodarowania odpadów budowalnych i rozbiórkowych, z uwagi na hipotetyczny wyższy koszt legalnego odbioru i zbiórki odpadów podzielonych na frakcje. W konsekwencji może doprowadzić to do większej liczby dzikich wysypisk i porzucania odpadów.Planowana zmiana brzmienia art. 101a polega na tym, że system zbiórki nie będzie opierał się na obowiązku segregacji u źródła, ale umożliwiał też przekazanie odpadów innemu uprawnionemu podmiotowi, który zajmie się ich segregacją.

Projektowane przepisy zakładają ponadto umożliwienie przekazywania środków z rezerwy celowej, właściwym organom administracji samorządowej na likwidację miejsc nielegalnego gromadzenia odpadów, w wysokości ponad 80 proc. wartości usunięcia odpadów. Obecnie można przekazać do 80 proc. wartości potrzebnych środków, a 20 proc. to wkład własny organu administracji samorządowej.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ZM WEBINAR4 Fundacja Sendzimira [17.10-07.11.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024