Dostawą 20 sztuk fabrycznie nowych, jednoczłonowych, niskopodłogowych dwuosiowych autobusów miejskich napędzanych silnikiem elektrycznym zajmie się firma Firma Busnex Poland Sp. z o.o. Wyprodukuje je firma Yutong Bus Co. Pojazdy będą ładowane za pomocą złącza przewodowego (plug-in), wyposażone w dedykowane urządzenia i systemy, oraz niezbędne oprogramowanie.
Będą stacje ładowania…
Podpisana umowa obejmuje również dostawę, montaż oraz uruchomienie 20 stacji ładowania zajezdniowego i 3 stacji ładowania warsztatowego (ładowarek), umożliwiających ładowanie baterii w autobusach elektrycznych, wraz z wyposażeniem warsztatowym, sprzętem i oprogramowaniem komputerowym, umożliwiającym m.in. nadzór nad zużyciem energii stacji ładowania i autobusów. Montaż oraz uruchomienie odbędzie się w trzech lokalizacjach – zajezdniach spółek komunikacyjnych.
W ramach umowy firma przeprowadzi szkolenia kierowców i pracowników zaplecza technicznego, dotyczące eksploatacji i obsługi dostarczanych pojazdów i urządzeń.
Autobusy elektryczne będą przekazane do miejskich spółek komunikacyjnych: KPK Sp. z o.o. – 8 pojazdów, KPKM Sp. z o.o. – 6 pojazdów i KZK Sp. z o.o. – 6 pojazdów.
Sprawna i nowoczesna komunikacja
– Naszym celem jest sprawna i nowoczesna komunikacja miejska. Zakup zeroemisyjnych autobusów jest inwestycją w czystsze powietrze i odpowiednią jakość życia mieszkańców. To kolejny etap prowadzonych od kilku lat przez Miasto Białystok inwestycji, także tych drogowych, tworzących sprawny system komunikacji miejskiej i unowocześniania miejskiego taboru – powiedział zastępca prezydenta Białegostoku Zbigniew Nikitorowicz.
Wybór najkorzystniejszej oferty
Oferty w postępowaniu przetargowym poza wybranym oferentem (Busnex Poland Sp. z o.o.) złożyło 5 firm (od najtańszej): Solaris Bus & Coach Sp. z o.o., Man Truck & Bus Polska Sp. z o.o., Volvo Bus Corporation, EvoBus Polska Sp. z o.o. i Autosan Sp. z o.o. Firma Busnex Poland Sp. z o.o. zaoferowała najniższą cenę oraz najkorzystniejsze warunki gwarancji spośród wszystkich oferentów (np. gwarancja na baterie to aż 10 lat, 5 lat na pozostałe zespoły, układy, elementy autobusu, 7 lat na powłokę lakierniczą nadwozia autobusu). W przetargowej ocenie oferta firmy była tańsza od kolejnej o ponad 930 tys. zł., a od najdroższej o niemal 7 mln zł.
Kompleksowe podejście
Autobusy elektryczne zostaną kupione w ramach projektu „Intermodalny węzeł komunikacyjny w Białymstoku (centrum przesiadkowe wraz z korytarzami publicznego transportu zbiorowego)”, którego całkowita wartość wynosi 194 mln 756 tys. zł. Miasto pozyskało na ten cel dofinansowanie Unii Europejskiej w wysokości ponad 135 mln zł.
Oprócz zakupu zeroemisyjnego taboru wraz z infrastrukturą do ładowania, projekt obejmuje także budowę przejścia podziemnego – pieszo-rowerowego – pod torami wraz z rozbudową ulic Kolejowej i Zwycięstwa w rejonie dworca, zaprojektowanie i budowę centrum przesiadkowego w rejonie dworca PKS, rozbudowę ulic: Bohaterów Monte Cassino oraz Łomżyńskiej wraz ze skrzyżowaniem z ul. M. Kopernika i Młynową, budowę buspasa dwustronnego, ścieżki rowerowej i chodników, a także przebudowę nawierzchni jezdni. Realizacja projektu ma się zakończyć w trzecim kwartale 2023 r.
Komentarze (0)