1 / 3

Ostrów Wielkopolski otrzymał nagrodę “Zielonego Feniksa” za ekologiczne innowacje m.in. w komunikacji miejskiej. Po mieście jeżdżą już cztery autobusy elektryczne, które zasila zielona energia z biomasy i gazu.

Ostrów Wielkopolski jest pierwszym miastem w Wielkopolsce, w którym jeżdżą autobusy elektryczne. Teraz jest ich już cztery, a wkrótce pojawią się kolejne. Pierwsze pojawiły się już w 2017 r., rozpoczynając – jak mówią władze miasta – “erę elektromobilności”.

W autobusach można naładować telefon, połączyć się z internetem, w całym pojeździe jest klimatyzacja. Po całonocnym ładowaniu autobusy wyjeżdżają w trasę już nagrzane, co ma szczególne znaczenie zimą. Autobusy zostały dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, a dla bezpieczeństwa pasażerów zamontowano monitoring.

CCJ 300 x 250

Ostrowskie autobusy elektryczne…

2-metrowe, 3-drzwiowe autobusy mają 75 miejsc, w tym 24 siedzące o pełnowymiarowych fotelach pasażerskich oraz dwa miejsca dla osób niepełnosprawnych na wózkach z pasami bezpieczeństwa (w większości pojazdów stosuje się jedno).

Poza funkcją „przyklęku”, czyli obniżania podłogi przy podjeździe na przystanek, w autobusie jest wysuwana rampa dla wózków inwalidzkich oraz dziecięcych. Przyciski „stop” oznaczone są brajlem. Jest także głosowy system zapowiedzi przystanków.

Pojazdy są również wyposażone w dwa wewnętrzne monitory oraz monitoring zewnętrzny, a także LED-owe oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne. W pojeździe znajduje się sygnalizacja przeciwpożarowa. Kierowca ma do dyspozycji dotykowy kokpit, a także „przycisk napadowy”.

Autobusy elektryczne nie są już nowinką w polskich miastach, ale Ostrów Wielkopolski zbija argumenty krytyków elektromobilności, którzy twierdzą, że pojazdy elektryczne nie są ekologiczne, bo nie są zasilane “zieloną energią”. W Ostrowie Wielkopolskim – są.

…są zasilane zieloną energią

Ekologiczną energię dostarcza Ostrowski Zakład Ciepłowniczy. W kotłowni przy ulicy Grunwaldzkiej zainstalowane są dwie turbiny. Pierwsza, o mocy 5,5 MW, wykorzystuje gaz do produkcji prądu, a druga, o mocy 1,5 MW, pracuje w skojarzeniu z kotłem biomasowym. Nowe miejskie autobusy elektryczne zasilane są energią z biomasy wytwarzaną przez OZC. OZC jest połączone linią przesyłową z zajezdnią MZK Ostrów.

Już pierwsze dwa miesiące funkcjonowania systemu przyniosły rzeczywiste oszczędności finansowe. Cena własnej energii do ładowania autobusów jest znacznie niższa niż jej zakup na warunkach rynkowych. Koszt energii do autobusów elektrycznych jest o połowę mniejszy niż koszt paliwa do pojazdów dieslowych.

Miasto tworzy także własny system energetyczny. Jest to innowacyjny projekt zaplanowany w Strategii Centrum Rozwoju Komunalnego 2018-2024. Całe przedsięwzięcie obejmie również budowę inteligentnego systemu zarządzenia energią oraz rozwój elektromobilności.

– Tworząc Ostrowski Rynek Energetyczny chcemy wyjść poza sferę samorządowo – komunalną i zainicjować współpracę ostrowskich przedsiębiorców, a przede wszystkim dać nowe możliwości mieszkańcom miasta – podkreśla Bartosz Ziółkowski, prezes Centrum Rozwoju Komunalnego.

Ostrowski Rynek Energetyczny przyniesie konkretne, wymierne korzyści dla mieszkańców – mniejsze opłaty za energię elektryczną, tańszy transport publiczny, nowe miejsca pracy, poprawę jakości środowiska. Docelowo Ostrów Wielkopolski będzie dążył do samowystarczalności energetycznej – wskazuje Bartosz Ziółkowski.

Źródło: UM Ostrów Wielkopolski, Radio Opole

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj