Średnio co piąta latarnia uliczna w polskich gminach jest zmodernizowana, a większość pozostałych 80% to energochłonne lampy sodowe. Ich wymiana na technologię LED wraz z inteligentnymi systemami zarządzania oświetleniem mogłaby przynieść znaczną redukcję zużycia energii i kosztów ponoszonych przez samorządy. Coraz więcej gmin decyduje się na takie inwestycje, korzystając z dostępnych możliwości finansowania.
Ponad połowa sieci napowietrznych i stacji elektroenergetycznych ma powyżej 40 lat. Brak modernizacji infrastruktury energetycznej przekłada się na słabe moce przesyłowe i blokuje rozwój zielonego transportu. Tymczasem według nowych przepisów w 2034 roku 90 proc. wszystkich nowych pojazdów ciężkich rejestrowanych w UE miałyby stanowić te bezemisyjne.
Senacka komisja gospodarki zaproponowała we wtorek poprawkę do ustawy o bonie energetycznym i ograniczeniu cen energii, która zakłada zwolnienie gospodarstw domowych w drugiej połowie 2024 r. z opłaty mocowej.
Zaangażowanie biznesu w przeciwdziałanie kryzysowi klimatycznemu jest kluczowe dla osiągnięcia realnych zmian. Eksperci podkreślają, że same legislacje nie wystarczą – konieczne są konkretne działania ze strony przedsiębiorstw, które odpowiadają za dużą część globalnych emisji i zanieczyszczeń. Maria Andrzejewska, dyrektorka generalna UNEP/GRID-Warszawa, podkreśla, że bez aktywnego wkładu firm w dekarbonizację, przestawienie się na zieloną energię i zmiany w modelach biznesowych, nie uda się zatrzymać postępującego kryzysu klimatycznego.
W marcu 2024 r. zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych (BEV). W porównaniu do lutego br. to więcej o 300 sztuk. Jednak już w ujęciu rok do roku, liczba rejestracji tego typu pojazdów spadła o 10,9 proc. - wynika z raportu firmy Rankomat.pl powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).