Jak zaznaczył Krystian Kinastowski, zostanie też wybudowana niezbędna infrastruktura dla autobusów elektrycznych – wiaty z ładowarkami pojazdów, instalacją fotowoltaiczną i infrastrukturą techniczną.
Całkowity koszt inwestycji wyniesie 72 mln zł, z czego kwota blisko 50 mln zł pochodzi z bezzwrotnej dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Dofinansowanie Kalisz pozyskał w ramach III naboru w programie priorytetowym 6.2. “Zielony Transport Publiczny”. Dodatkowo na realizację tej inwestycji przyznano blisko 8 mln pożyczki z Krajowego Planu Odbudowy.
19 elektryków
W ramach projektu spółka miejska Kaliskie Linie Autobusowe (KLA) wzbogaci swój tabor o 19 elektrycznych autobusów.
Zakupione autobusy o długości 12 m będą niskopodłogowe, jednoczłonowe i przystosowane do przewozu 69 pasażerów, muszą posiadać minimum 25 miejsc siedzących. Wśród udogodnień znajdą się klimatyzacja, Wi-Fi, ładowarki USB, system informacji pasażerskiej oraz miejsca dla osób z niepełnosprawnościami.
Każdy z elektrobusów ma osiągać zasięg co najmniej 300 km na jednym ładowaniu, przy pełnym obciążeniu pojazdów.
Transformacja komunikacji miejskiej
Zdaniem Kinastowskiego dzięki tej inwestycji Kalisz czeka prawdziwa transformacja komunikacji miejskiej. – To początek unowocześniania taboru miejskiego przewoźnika i kluczowy krok w kierunku czystszego powietrza i bardziej ekologicznego transportu publicznego – powiedział.
Włodarz miasta dodał, że inwestycja spowoduje redukcję emisji CO2o ponad 200 ton rocznie, wpłynie na ograniczenie emisji innych szkodliwych gazów, poprawi komfort podróżowania i zwiększy dostępność transportu dla osób niepełnosprawnych.
Spółka KLA ogłosiła już przetarg na zakup autobusów elektrycznych. Pierwsze pojazdy mają trafić do Kalisza do końca marca 2026 r.
Obecnie kaliszanie korzystają z autobusów hybrydowych i napędzanych dieslem.
Komentarze (0)