Dobre praktyki w transporcie
1 stycznia 2025 roku Polska przejęła drugą w historii 6-miesięczną prezydencję w UE. Z tej racji Zespół Doradców Gospodarczych TOR przygotował raport prezentujący innowacje, jakie zostały wprowadzone w obszarze polskiego transportu.
Z raportu1 wynika, że Polska – pomimo składanych deklaracji na etapie pozyskiwania środków unijnych na rzecz rozwoju zrównoważonego transportu – w praktyce daleko odbiega od poziomu krajów „starej” Europy.
Niedomogi naszego systemu
Z raportu jednoznacznie wynika, że – niestety – w naszym kraju wciąż dominuje transport samochodowy, a kolej w dalszym ciągu nie jest właściwie wykorzystana. Przewozy autobusowe nie stanowią realnej alternatywy dla motoryzacji indywidualnej, a infrastruktura rowerowa jest niespójna. Z wyjątkiem Warszawy strefy czystego transportu nie są tworzone i mieszkańcy miast narażeni są na koszmarne zanieczyszczenie spalinami.
W trybie przyspieszonym następuje proces dekoncentracji osadnictwa na rzecz terenów bezpośrednio podmiejskich, który wzmaga zagrożenia motoryzacyjne miast. Z tego powodu do Krakowa wjeżdża codziennie około 200 tys. samochodów, a do Warszawy około pół miliona. Podobnie jest w innych dużych miastach.
Miasta mniejsze korkują się równie często jak te większe, ale pra...