Pokaz utylizacji odpadów
ATON-HT w unijnym programie IRCOW
Program IRCOW to trzeci projekt w ramach 7 Programu Ramowego realizowany przy współudziale ATON-HT. Jego celem jest wdrożenie innowacyjnych technologii odzysku wysokiej jakości materiałów z odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Wtrakcie rozbiórki obiektu budowlanegozostanie przeprowadzony specjalny pokaz. Zadaniem spółki będzie zainstalowanie przewoźnego systemu utylizacji odpadów azbestowych, ich przygotowanie oraz utylizacja, opatentowaną przez spółkę metodą MTT. Koszt zadania wynosi ok. 86 tys. euro, z czego większość zostanie dofinansowana ze środków Unii Europejskiej. ATON-HT ma zakończyć swoje zadanie w marcu 2012 r. – Cieszymy się z zaproszenia naszej spółki do IRCOW. To dla nas dowód na to, że unijne instytucje doceniają nasze ekologiczne rozwiązania – powiedział Robert Barczyk, prezes Zarządu ATON-HT. Realizacja projektu IRCOW ma potrwać do końca 2013 r., a jego całkowity koszt to 3,4 mln euro.

Ekojazda na plakacie
Jak wyrabiać w sobie nawyki ekokierowcy?
Odpowiedzi na to pytanie będą szukali uczestnicy konkursu reklamującego ekojazdę. Przedsięwzięcie organizowane przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa wpisuje się w projekt pn.Akademia Ekojazdy: ekojazda – ale jazda!”. Projekt realizowany jest w ramach inicjatywy „Partnerstwo dla Klimatu”, powołanej do życia w 2008 r. przez Ministerstwo Środowiska. Sam konkurs skierowano do kierowców, których zadaniem jest przygotowanie plakatu oraz nakręcenie spotu TV, promującego ekologiczny styl jazdy. Zwycięskie prace będą wykorzystane w kampanii na nośnikach outdooru, w telewizji i Internecie. Laureaci zostaną nagrodzeni laptopami, urządzeniami do nawigacji samochodowej oraz kursami ekologicznej i bezpiecznej jazdy. Prace konkursowe można przesyłać do 15 kwietnia 2011 r.

Centrum dla czystych technologii
Eksperymantalne procesy zgazowania węgla prowadzone będą w nowo otwartym centrum.
W styczniu br. w Instytucie Chemicznej Przeróbki Węgla w Zabrzu(woj. Śląskie)otwarto Centrum Symulacji Procesowych, Sterowania, Kontroli i Archiwizacji Procesów. Jest to pierwsza część projektu pod nazwą „Centrum Czystych Technologii Węglowych”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Jego partnerami są Główny Instytut Górnictwa z Katowic i Instytut Chemicznej Przeróbki Węgla w Zabrzu. Celem budowy obiektu jest stworzenie w Polsce wiodącego w UE ośrodka badawczego oraz rozwoju know-how dla komercjalizacji innowacyjnych czystych technologii węglowych. Unikalna infrastruktura badawcza, na którą składać się będą m.in. instalacje demonstracyjne, pozwoli na wykonywanie badań podstawowych, realizację prac badawczo-rozwojowych i demonstracyjnych. Inwestycja kosztowała ok. 4 mln zł.
 
Zmagania hybrydowej ciężarówki
Do 2020 r. producenci samochodów dostawczych i półciężarówek będą musieli ograniczyć emisje CO2 w swoich autach do 147 g/km. Przewiduje to porozumienie jednomyślnie zatwierdzone przez kraje UE w grudniu ub.r. Mimo iż zatwierdzone limity emisji wywołały duży sprzeciw, część producentów już jest gotowa spełnić te standardy. Jeden z nich to zaangażowana w kwestie związane z ochroną środowiska firma Colas, która wsparła przedsiębiorstwo Renault Trucks w testowej eksploatacji hybrydowej ciężarówki. Pojazd o nazwie Renault Premium Distribution Hybrys Tech sprawdzany był przez ponad sześć miesięcy. Po pokonaniu 12000 km i zrealizowaniu wszystkich zadań transportowych odnotowano sięgające 20% oszczędności paliwa. Samochód był eksploatowany od kwietnia 2010 r. Dowoził kruszywa i inne materiały budowlane do odbiorców w okolicach Lyonu: dystrybutorów, przedsiębiorstw robót publicznych, a nawet klientów detalicznych. Wykonując średnio sześć kursów dziennie z ładunkiem 9 t, hybrydowa ciężarówka przewoziła w promieniu 40 km ok. 54 t materiałów na dobę. Pierwsze oceny dotyczące zarówno aspektów czysto technicznych, jak i reakcji kierowców były bardzo pozytywne. – Gdy zatrzyma się na czerwonym świetle, nie hałasuje, nie emituje spalin i nie powoduje wibracji – wyjaśnia Gilles Vaillé, zarządzający flotą południowo-wschodniego regionu Grupy Colas. Renault Premium Distribution Hybrys Tech użytkowane przez Grupę Colas zostało zbudowane w oparciu o Premium Distribution 4×2 z nadwoziem samowyładowczym. Jest wyposażone w silnik DXi7 Euro 5, 310 KM połączony z jednostką elektryczną, zautomatyzowaną skrzynią biegów Optidriver+ i zespołem akumulatorów wraz ze sterowaniem i chłodzeniem zabudowanym pomiędzy osiami.

Nowe zasady
Rząd przyjął projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
Przyjęty dokument stwarza podstawy dysponowania tymi uprawnieniami, obejmujące emisję gazów z instalacji, oraz włącza w ten system operacje lotnicze, przyznając operatorom statków powietrznych uprawnienia do emisji. Sprzedaż uprawnień do emisji gazów cieplarnianych będzie odbywać się poprzez krajową platformę aukcyjną. Dotyczy to III okresu rozliczeniowego obejmującego lata 2013-2020, gdyż wtedy obowiązywać będzie sprzedaż na aukcji wszystkich uprawnień. Projekt ustawy zakłada, że systemem administrował będzie Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBIZE). Wprowadza także możliwość swobodnego rozporządzania tymi uprawnieniami oraz przenoszenia niewykorzystanych uprawnień do emisji między kolejnymi okresami rozliczeniowymi. Pozwoli to na zapewnienie swobodnego obrotu uprawnieniami do emisji i ma zapewnić efektywne ich wykorzystanie.
 
Powstaje Bionanopark
W styczniu br. ruszyła budowa nowego kompleksu Technoparku Łódź o nazwie Bionanopark
Zakończenie prac przewidziano na październik 2013 r. Ogólna wartość rozbudowy to ponad 76 mln zł, ale ok. 53 mln zł pochodzić będzie od Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, działanie 5.3 „Wspieranie ośrodków innowacyjności”. W nowym kompleksie powstaną dwa duże laboratoria: biotechnologii przemysłowej oraz biofizyki molekularnej i nanostrukturalnej. W przyszłości będzie można wykonać w nim m.in. badanie wpływu najnowszych produktów przemysłowych, medycznych, odzieży lub kosmetyków na ludzkie zdrowie. Z usług laboratoriów będą mogły korzystać firmy z branż: farmaceutycznej, kosmetycznej, spożywczej, energetycznej lub zbrojeniowej.

Energia z odpadów
Trwają przygotowania do budowy innowacyjnego zakładu odzysku energii z odpadów komunalnych i przemysłowych.
Przedsięwzięcie, które prowadzi spółka Energo-Eko I, realizowane będzie w Jastrzębiu-Zdroju (woj. śląskie). W jego ramach powstanie instalacja do wytwarzania energii elektrycznej z gazu pochodzącego z przetwarzania odpadów. Proces odgazowania energii z przygotowanych do przetworzenia odpadów komunalnych lub ich wydzielonych frakcji energetycznych nastąpi podczas obróbki termicznej. Wyprodukowany gaz procesowy w celu ograniczenia do minimum emisji zostanie poddany wychłodzeniu i oczyszczeniu, a następnie będzie spalony w celu wytworzenia energii elektrycznej. Planowana zdolność instalacji do przerobu termicznego ma osiągać do 100 tys. Mg/a, natomiast moc elektryczna, ok. 6 MWe. Część energii, zgodnie z istniejącymi, regulacjami będzie miała status pochodzącej ze źródła odnawialnego. Wartość inwestycji która ma zostać dofinansowaną ze środków unijnych, wyniesie ponad 100 mln zł. Zakończenie projektu powinno nastąpić w ciągu dwóch lat.
 
Na podstawie strony internetowej www.mos.gov.pl, www.technopark.lodz.pl oraz informacji prasowych nadesłanych do redakcji opracowała Barbara Krawczyk