Dach pod wynajem

Potencjał energii słonecznej pozyskiwanej z systemów solarnych rozmieszczonych na dachach indyjskich budynków jest ogromny. Władze Delhi zamierzają powtórzyć program zainicjowany przez obecnego premiera Indii Narendra Modi, który polega na wynajmowaniu dachu pod instalację słoneczną. Projekt został uruchomiony w 2011 r. w jednym z najbardziej uprzemysłowionych stanów w Indiach ? w Gudżarcie i cieszy się bardzo dużą popularnością. Koncept zakłada wynajem powierzchni dachowych w mieście pod instalacje fotowoltaiczne. Prywatne firmy mają w zamian płacić właścicielom budynków po 0,05 dol. za każdą wyprodukowaną jednostkę energii. Do wynajęcia będą również dachy na budynkach użyteczności publicznej, w tym rządowych, na szpitalach i szkołach. Delhi regularnie boryka się z problemem przerw w dostawie prądu, dlatego energetyka słoneczna wydaje się rozwiązaniem obecnych problemów miasta. Rada Miejska Delhi ogłosiła szczegółowy plan zwiększenia wykorzystywania energii słonecznej. W panele fotowoltaiczne zaopatrzonych zostanie czterdzieści budynków publicznych oraz wiele prywatnych mieszkań. Zainstalowane na dachach panele o łączne mocy 100 MW będą dostarczały prąd do lokalnej sieci. Indyjski rząd pracuje także nad korzystniejszymi rozwiązaniami dla inwestorów oraz instalatorów w zakresie energetyki słonecznej, dlatego już wkrótce dostępny stanie się net-marketing.

Ekologiczna jazda

Aby ograniczyć zanieczyszczenie powietrza powodowane przez smog oraz promować ekologiczną motoryzację i zmniejszyć zależność kraju od ropy naftowej, chińskie władze zwolnią z podatku doliczanego do ceny pojazdu klientów kupujących samochody elektryczne, hybrydowe i na wodór. Podatek wynosi 10% ceny netto samochodu. Zgodnie z oświadczeniem, zwolnienie od opłaty będzie obowiązywało od września br. do końca 2017 r. Ulga obejmie samochody produkowane w kraju, jak również sprowadzane z zagranicy. Według założeń rządu, do 2020 r. na ulicach powinno pojawić się pięć milionów nowych ekologicznych pojazdów (obecnie jest ich 70 tys.). Dodatkowo chińskie władze zdecydowały, że przynajmniej 30% nowych samochodów dla administracji państwowej kraju będzie napędzanych energią elektryczną. Dotychczas brak infrastruktury oraz wysokie ceny proekologicznych aut wywoływały niechęć konsumentów.

Przełomowe badania

Przełomowego odkrycia dokonali naukowcy z Kalifornijskiego Uniwersytetu w Los Angeles (UCLA), którzy opracowali polimerowe, organiczne ogniwo PV, osiągające rekordową wydajność 11,5%. Jest to najwyższa do tej pory sprawność, jaką udało się uzyskać urządzeniom z tego tworzywa. Taki wynik oznacza, że w wielu aspektach ogniwa organiczne będą mogły dorównywać tradycyjnym krzemowym. Dodatkowe atuty to niższa cena oraz koszty produkcji i szersze zastosowanie niż wspomnianych typowych ogniw. Naukowcy mają nadzieję, że w przyszłości ogniwa organiczne będą dostępne na rynku, ale aby stały się konkurencją dla rozwiązań krzemowych, trzeba jeszcze istotnie poprawić ich sprawność.

Nielegalne cło

Wprowadzenie w 2012 r. przez USA antydumpingowego cła na import chińskich paneli fotowoltaicznych narusza zasadę wolnego handlu międzynarodowego. Tak orzekła Światowa Organizacja Handlu (WTO). Amerykanie wprowadzili takie środki, ponieważ stwierdzili, że chińscy producenci otrzymują subwencje od swojego rządu i dlatego mogą proponować w USA produkty w konkurencyjnych cenach, co jest sprzeczne z zasadami wolnego handlu. Po przeprowadzeniu kontroli WTO orzekła, że nałożenie ograniczeń w postaci ceł stanowi bezprawną ochronę krajowych interesów i wezwała rząd USA do zaprzestania tego typu praktyk.

Różowa potęga

Brytyjskie studio Chetwoods na zlecenie chińskiej grupy Hua Yan zaprojektowało dwie różowe wieże Phoenix Towers, które powstaną w mieście Wuhan w Chinach. Zgodnie z planem, wieże zajmą 47-hektarowy teren. Jedna z nich ma mieć aż 1000 metrów wysokości i będzie o 150 metrów wyższa niż najwyższy obecnie budynek na świecie ? wieżowiec Burdż Chalifa w Dubaju. Stalowo-betonowe konstrukcje będą pełnić funkcje ekologiczne. W środku jednej z wież zostanie zainstalowany system filtracyjny do oczyszczania powietrza i wód z jeziora. Po oczyszczeniu woda trafi z powrotem do jeziora Wuhan. Dodatkowo w budynku będzie działać elektrownia bazująca na energii słonecznej. Projekt architektoniczny został zainspirowany chińską legendą feniksa. Budynki symbolizują samicę i samca legendarnego ptaka. Wyższa wieża nazwana została ?męską? i pełni funkcję ekologiczno-przemysłową, a ?kobieca?, mniejsza wieża, odgrywa rolę turystyczną. Prace nad budową Phoenix Towers rozpoczną się w przyszłym roku i potrwają co najmniej trzy lata.

Europejski test

Aby sprawdzić poziom gotowości wybranych krajów Europy na rewolucję e-mobility, koncern RWE, będący liderem innowacyjności w tej dziedzinie, zorganizował wyprawę ? Go&See Tour 2014?. Załoga odwiedziła pięć europejskich krajów: Czechy, Niemcy, Wielką Brytanię, Belgię i Holandię, gdzie szukano innowacyjnych projektów energetycznych, takich jak energetyczne samowystarczalne budynki czy najnowsze inteligentne systemy dystrybucji energii elektrycznej. Team RWE po europejskich drogach poruszał się symbolem technologii e-mobility ? samochodem Tesla S o mocy 420 koni mechanicznych i zasięgu 430 km.

Na podstawie: www.pv-magazine.com, usa.chinadaily.com, www.usnews.com, www.reuters.com, www.solarindustrymag.com, www.dezeen.com, www.chetwoods.com, www.businessinsider.com i www.rwe.pl opracowała Marta Siatka.