Nie ulega wątpliwości, że w ręce samorządowców oddane zostało potężne narzędzie, którym umiejętne posługiwanie się w dłuższej perspektywie może istotnie zmienić panujący układ sił. Czy zechcą z niego skorzystać ? to oddzielne zagadnienie.

Według nowych zasad panujących na rynku zajmującym się gospodarką odpadami zamiast obowiązkowych przetargów samorządy, jeśli tylko zechcą, będą mogły zlecać z wolnej ręki zadania związane z utrzymaniem porządku i czystości w swoich gminach własnym jednostkom budżetowym albo kontrolowanym przez siebie spółkom komunalnym. Będą mogły to robić, o ile tylko w spółkach tych nie ma bezpośredniego udziału kapitału prywatnego, a co najmniej 90% ich działalności prowadzona jest w ramach zadań wykonywanych na rzecz własnej gminy. W jaki sposób zmiany te wpłyną na rynek oraz stan posiadania dwóch kluczowych grup interesu ? sektora prywatnego i samorządowego? W pierwszej części artykułu została przeanalizowana głównie sytuacja w sektorze samorządowym. W drugiej części analizie został poddany głównie sektor prywatny.

   
W naszych badaniach zidentyfikowaliśmy 321 podmiotów ze 100-procentowym kapitałem prywatnym. Przypadająca im wartość rynku to prawie 2,1 mld zł. Ponad 47% podmiotów prowadzona jest w formie działalności gospodarczej lub spółki cywilnej, 43% to spółki z o.o., 6% stanowią spółki jawne. Według zgromadzonych danych, 44% podmiotów należy do kapitału zagranicznego. Oprócz sześciu ...