W jednym z powiatów podczas konstruowania zapisu w regulaminie powiatowego funduszu ochrony środowiska powstał problem dotyczący interpretacji zapisu zawartego w Ustawie o ochronie i kształtowaniu środowiska (art. 88h pkt 3): "Starostowie, (...) co roku przedstawiają do zatwierdzenia radzie powiatu (...) projekt zestawienia przychodów i wydatków odpowiednio powiatowego (...) funduszu".

Zarząd powiatu proponował w regulaminie funduszu zapis, stanowiący, że Komisja ochrony środowiska opiniuje propozycje wydatków przygotowane przez zarząd, ale ta opinia nie jest wiążąca dla starosty. Komisja uważa, że w takim przypadku przygotowywanie opinii Komisji jest stratą czasu, gdyż istnieje obawa, że starosta i tak jej nie uwzględni. Być może trzeba by określić dokładniej umocowanie komisji? O opinię na ten temat poprosiliśmy profesora Marka Górskiego, prezentujemy ją poniżej.
Powiatowy fundusz ochrony środowiska jest co do zasady (wg Ustawy o finansach publicznych) funduszem celowym w ramach budżetu powiatu, wobec czego dysponowanie nim odbywa się na takich zasadach, jak dysponowanie budżetem powiatu - rada podejmuje decyzje co do kierunków przeznaczenia środków, zarząd te decyzje wykonuje, tak jak się to dzieje w odniesieniu do budżetu. Stwierdzenia te dotyczą także przygotowania projektu wydatków i uchwalenia go - projekt przygotowuje organ wykonawczy, uchwala rada. Cytowany przepis (art. 88h ust. 3) zmienia tylko kompetencję do przygotowania projektu - zamia...