Drzewa i krzewy owocowe są istotnym elementem otaczającej nas zieleni. Spełniają one jednak zróżnicowane funkcje – zaczynając od typowo gospodarczych, a na dekoracyjnych kończąc. Z tego powodu podstawy ich ochrony są zróżnicowane.

Omawiając przesłanki zwolnienia z obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów owocowych, wprowadzone w art. 83f ust. 1 pkt 5 Ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU z 2022 r. poz. 916, z późn. zm.), należy przypomnieć, że w ostatnich latach ulegały one zmianie. W pierwotnym brzmieniu tego przepisu z obowiązku uzyskania zezwolenia zwolnione było usunięcie „drzew lub krzewów owocowych, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni”. Następnie został on zmieniony przez art. 3 pkt 3 lit. a Ustawy z 22 czerwca 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2017 r. poz. 1595), zmieniającej ustawę o ochronie przyrody z dniem 9 września 2017 r. Po wprowadzeniu tej noweli z obowiązku uzyskania zezwolenia zwolnione było usunięcie drzew lub krzewów owocowych, z wyłączeniem rosnących na terenach zieleni. Po raz kolejny art. 83f ust. 1 pkt 5 ustawy o ochronie przyrody został zmieniony przez art. 2 p...