W praktyce usunięcie drzew lub krzewów bardzo często jest konsekwencją kolizji pomiędzy realizowanymi przedsięwzięciami budowlanymi a drzewami lub krzewami znajdującymi się na terenie nieruchomości, na której ma to miejsce.

W związku z tym dotychczasowy stan prawny bardzo często powodował dylematy, czy w pierwszej kolejności powinno być wydane zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów, czy też pozwolenie na budowę, aby nie było najmniejszej wątpliwości, że konieczność ingerencji w środowisko ma charakter realny, a nie tylko hipotetyczny.

Niestety, zagadnienie to w Ustawie z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody1 w jej pierwotnym brzmieniu nie było w żaden sposób normowane.

Dlatego, wyciągając wnioski z przeszłości, Ustawą z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw2 dodano do ustawy o ochronie przyrody art. 83d ust. 5, stanowiący, że: Jeżeli przyczyną usunięcia drzewa lub krzewu jest realizacja inwestycji wymagającej uzyskania pozwolenia na rozbiórkę lub pozwolenia na budowę, zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu może zostać wykonane pod warunkiem uzyskania pozwolenia na rozbiórkę lub pozwolenia na budowę, które kolidują z drzewami lub krzewami, będącymi przedmiotem zezwolenia. Przepisu nie stosuje się do inwestycji liniowych celu publicznego.

Wydawać by się mogło, że po wprowadzeniu tego rozwiązania nie ma już wątpliwości, iż zezwo...