Na tory Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego wyjedzie 10 nowych składów: osiem elektrycznych i dwa spalinowe. Z założenia mają poprawić częstotliwość kursowania pociągów i lepiej skomunikować aglomerację.
Pierwszy etap projektu rozwoju Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej został oszacowany na kwotę 287 mln zł. Umowę na dofinansowanie podpisano w poniedziałek, 21 maja. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego otrzymał z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 117 mln zł. Za te pieniądze planowane są też inwestycje w budowę zaplecza technicznego, które powstanie na stacji Rzeszów Staroniwa.
Zakupione pociągi będą kursowały na trasach: Rzeszów Główny – Dębica i Rzeszów Główny – Przeworsk; Rzeszów Główny – Kolbuszowa; Rzeszów Główny – Strzyżów n/Wisłokiem oraz Rzeszów Główny – Port Lotniczy Rzeszów Jasionka. Ostatnia linia jest dopiero planowana. Drugi etap projektu zakłada bowiem budowę i modernizację linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej i jest oszacowany na kwotę około 300 mln zł.
– Transport kolejowy jest transportem ekologicznym, bardzo pożądanym, dynamicznie się rozwijającym. Dlatego nie może być tak, żeby Podkarpacie nie korzystało z możliwości jego dofinansowania – mówił marszałek Władysław Ortyl.
Rozwój podmiejskiej kolei w okolicach Rzeszowa jest jednym z kilku podobnych projektów w całym kraju. Program Infrastruktura i Środowisko zakłada 21 mld zł dofinansowania na transport kolejowy w całej Polsce. W ostatnim czasie pieniądze otrzymały między innymi Koleje Mazowieckie na rekordowy zakup kilkudziesięciu nowych pociągów. 11 składów zakupią Koleje Dolnośląskie. W ramach rozwoju Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej województwo zachodniopomorskie planuje modernizację torów, budowę węzłów przesiadkowych i parkingów typu „Parkuj i jedź”.
Źródło: podkarpackie.pl
Komentarze (0)