Kontrakty na obsługę sieci połączeń ZTM na łączną kwotę 270 mln zł i 25 mln wozokilometrów wygrali przewoźnicy Usługi Transportowe Pawelec Krzysztof oraz konsorcjum LZ Apolinary Lazar, Marcin Lazar S.J i PKS Południe. Obie firmy do realizacji nowych zadań będą potrzebować ok. 40 nowoczesnych autobusów.
Połączenia 16 miejscowości
Realizacja kontraktów, wartych w sumie ok. 270 mln zł, rozpocznie się 1 czerwca tego roku. Zapewnione zostaną połączenia na ok. 20 liniach w 16 miejscowościach – m.in. w Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Gliwicach, Katowicach, Mikołowie, Mysłowicach, Orzeszu, Rudzińcu, Siemianowicach Śląskich, Sosnowcu, Świętochłowicach, Tychach, Wyrach i Zabrzu. „Organizator komunikacji miejskiej szacuje, że przewoźnikom do realizacji umów potrzebne będzie w sumie ok. 40 nowoczesnych pojazdów. Od połowy przyszłego roku pojazdy te nie będą mogły być starsze niż 8 lat” – czytamy w komunikacie ZTM.
ZTM przekonuje, że kontrakty zapewniają systematyczną wymianę pojazdów na bardziej nowoczesne, bardziej ekologiczne, bardziej komfortowe i bezpieczniejsze. Od początku ubiegłego roku podpisane zostały umowy przewozowe, które obligują przewoźników do stałego podnoszenia standardów w tym zakresie. Klimatyzacja, ładowarki USB, Internet, ogrzewanie, monitoring, odpowiednie oświetlenie, system informacji głosowej i wizualnej, czy też rozwiązania sprzyjające szeroko pojętemu bezpieczeństwu to tylko niektóre z udogodnień, które w nowych umowach przewozowych są standardem.
Niepełnosprawni w autobusie
Wzięto pod uwagę również potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Przewoźnicy będą musieli zadbać o to, aby w ich pojazdach znalazły się rozwiązania, które ułatwiają podróżowanie właśnie tej grupie pasażerów. Chodzi m.in. o funkcję przyklęku, która pozwala na obniżenie pojazdu w kierunku krawędzi przystanku, podnośnik lub rampę najazdową oraz o specjalne, wydzielone powierzchnie w autobusach. Te wszystkie rozwiązania są dedykowane osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Dodatkowo, w pojazdach będą wyróżnione kolorem specjalne siedzenia dla pasażerów o ograniczonej możliwości poruszania się, przyciski otwierające drzwi z informacją „Stop” zapisaną w alfabecie Braille’a, czy też odpowiednio zaprogramowany i zaprojektowany system informacji pasażerskiej. System dźwiękowy, czyli głosowe zapowiedzi oraz wizualny, czyli ekrany.
Inne przewidziane w umowach rozwiązania to m.in. monitoring (kamery wewnętrzne i zewnętrzne), czy też automatyczna emisja sygnałów akustycznych i świetlnych ostrzegających o zamykaniu drzwi.
Poprawa jakości
ZTM od początku 2022 r. podpisuje z przewoźnikami realizującymi połączenia na liniach komunikacji miejskiej nowe umowy przewozowe. To w nich uwzględniane są m.in. standardy dotyczące np. wymagań pojazdów.
– Dobrym przykładem jest np. klimatyzacja, na którą pasażerowie bardzo często zwracają uwagę w okresie letnim – przekonuje ZTM. Jeszcze w 2020 r. ponad połowa (53 proc.) autobusów, tramwajów i trolejbusów nie miała takiego systemu. W 2023 r. sytuacja się odwróciła – klimatyzację mają już dwa z trzech pojazdów (64 proc.). Tendencje wzrostowe, biorąc pod uwagę ten sam okres, widoczne są również np. w przypadku ładowarek USB (wzrost z 30 do 52 proc.), WIFI (wzrost z 39 do 60 proc.), systemów zliczania pasażerów (wzrost z 24 do 42 proc.), czy monitoringu (wzrost z 52 do 70 proc.). Coraz lepiej wyglądają również dane dotyczące emisji spalin. W 2020 r. pojazdy spełniające normę EURO 6 stanowiły 38 proc., dziś jest to już ponad połowa (55 proc.).
Komentarze (0)