Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Poprawa standardów komunikacji na Śląsku

Poprawa standardów komunikacji na Śląsku
Bartłomiej Leśniewski
09.05.2023, o godz. 8:17
czas czytania: około 3 minut
0

Zarząd Transportu Metropolitalnego (dalej ZTM), obsługującego Górny Śląsk i Zagłębie w rozstrzygnął kolejny przetarg i podpisał nowe umowy przewozowy. Tym razem na kwotę 270 mln zł. – Każdy kolejny przetarg przynosi poprawę jakości obsługi pasażerów – przekonuje ZTM.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B BDO zamknięcie roku [14.10-22.11.24]

Kontrakty na obsługę sieci połączeń ZTM na łączną kwotę 270 mln zł i 25 mln wozokilometrów wygrali przewoźnicy Usługi Transportowe Pawelec Krzysztof oraz konsorcjum LZ Apolinary Lazar, Marcin Lazar S.J i PKS Południe. Obie firmy do realizacji nowych zadań będą potrzebować ok. 40 nowoczesnych autobusów.

Połączenia 16 miejscowości

Realizacja kontraktów, wartych w sumie ok. 270 mln zł, rozpocznie się 1 czerwca tego roku. Zapewnione zostaną połączenia na ok. 20 liniach w 16 miejscowościach – m.in. w Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Gliwicach, Katowicach, Mikołowie, Mysłowicach, Orzeszu, Rudzińcu, Siemianowicach Śląskich, Sosnowcu, Świętochłowicach, Tychach, Wyrach i Zabrzu. „Organizator komunikacji miejskiej szacuje, że przewoźnikom do realizacji umów potrzebne będzie w sumie ok. 40 nowoczesnych pojazdów. Od połowy przyszłego roku pojazdy te nie będą mogły być starsze niż 8 lat” – czytamy w komunikacie ZTM.

ZTM przekonuje, że kontrakty zapewniają systematyczną wymianę pojazdów na bardziej nowoczesne, bardziej ekologiczne, bardziej komfortowe i bezpieczniejsze. Od początku ubiegłego roku podpisane zostały umowy przewozowe, które obligują przewoźników do stałego podnoszenia standardów w tym zakresie. Klimatyzacja, ładowarki USB, Internet, ogrzewanie, monitoring, odpowiednie oświetlenie, system informacji głosowej i wizualnej, czy też rozwiązania sprzyjające szeroko pojętemu bezpieczeństwu to tylko niektóre z udogodnień, które w nowych umowach przewozowych są standardem.

Niepełnosprawni w autobusie

Wzięto pod uwagę również potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Przewoźnicy będą musieli zadbać o to, aby w ich pojazdach znalazły się rozwiązania, które ułatwiają podróżowanie właśnie tej grupie pasażerów. Chodzi m.in. o funkcję przyklęku, która pozwala na obniżenie pojazdu w kierunku krawędzi przystanku, podnośnik lub rampę najazdową oraz o specjalne, wydzielone powierzchnie w autobusach. Te wszystkie rozwiązania są dedykowane osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Dodatkowo, w pojazdach będą wyróżnione kolorem specjalne siedzenia dla pasażerów o ograniczonej możliwości poruszania się, przyciski otwierające drzwi z informacją „Stop” zapisaną w alfabecie Braille’a, czy też odpowiednio zaprogramowany i zaprojektowany system informacji pasażerskiej. System dźwiękowy, czyli głosowe zapowiedzi oraz wizualny, czyli ekrany.

Inne przewidziane w umowach rozwiązania to m.in. monitoring (kamery wewnętrzne i zewnętrzne), czy też automatyczna emisja sygnałów akustycznych i świetlnych ostrzegających o zamykaniu drzwi.

Poprawa jakości

ZTM od początku 2022 r. podpisuje z przewoźnikami realizującymi połączenia na liniach komunikacji miejskiej nowe umowy przewozowe. To w nich uwzględniane są m.in. standardy dotyczące np. wymagań pojazdów.

– Dobrym przykładem jest np. klimatyzacja, na którą pasażerowie bardzo często zwracają uwagę w okresie letnim – przekonuje ZTM. Jeszcze w 2020 r. ponad połowa (53 proc.) autobusów, tramwajów i trolejbusów nie miała takiego systemu. W 2023 r. sytuacja się odwróciła – klimatyzację mają już dwa z trzech pojazdów (64 proc.). Tendencje wzrostowe, biorąc pod uwagę ten sam okres, widoczne są również np. w przypadku ładowarek USB (wzrost z 30 do 52 proc.), WIFI (wzrost z 39 do 60 proc.), systemów zliczania pasażerów (wzrost z 24 do 42 proc.), czy monitoringu (wzrost z 52 do 70 proc.). Coraz lepiej wyglądają również dane dotyczące emisji spalin. W 2020 r. pojazdy spełniające normę EURO 6 stanowiły 38 proc., dziś jest to już ponad połowa (55 proc.).

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024