Konieczność podnoszenia efektywności energetycznej sprawia, że Unia Europejska dąży do wdrożenia innowacyjnych rozwiązań, które prowadzą do transformacji gospodarki, w tym szczególnie sektora energetycznego i budowlanego. Bardzo dobrym przykładem jest przyjęcie przez Parlament Europejski aktualizacji dyrektywy EPBD (ang. Energy Performance of Buildings Directive), w której zaostrzono wymagania budowlane pod względem energetycznym.
Coraz większą wagę przywiązuje się do sposobu, w jaki produkujemy i konsumujemy. Pojęcia takie jak „ślad węglowy w produkcji” oraz debata na temat jego niwelowania stają się coraz bardziej powszechne w kontekście „tu i teraz”. Jednakże globalna perspektywa sięga dalej, a jej celem jest dążenie do neutralności klimatycznej do 2050 roku.
W Europie funkcjonuje łącznie ok. 570 instalacji MBP o zdolności przetwarzania ok. 55 mln ton (z ok. 513 mln Mg odpadów komunalnych w UE). Ich liczba może wciąż nieco wzrosnąć, zmieni się także sposób ich funkcjonowania.
Jeszcze w tym roku może zostać zmieniona ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych (dalej: ustawa EPA). Już pojawiają się zapowiedzi uchylenia wybranych zapisów dotyczących realizacji zadań publicznych przy wykorzystaniu pojazdów nisko- i zeroemisyjnych. Sytuacja finansowa samorządów sprawia, że mają one problemy ze spełnieniem wymogów z tego zakresu, zwłaszcza że wspomniane pojazdy nie tanieją, tak jak wcześniej zakładano.
Przedkładane Inspekcji Ochrony Środowiska instrukcje prowadzenia składowiska mają charakter zbyt ogólnikowy. Warto uzupełnić je wewnętrznym dokumentem – instrukcją eksploatacji.