Ramy polityki planistycznej w Polsce konstytuuje Ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (u.p.z.p.), wyznaczająca katalog zadań oraz wiążące dokumenty dla systemu kształtowania przestrzeni. W pierwszych dniach lipca 2023 r. Sejm przekazał prezydentowi do podpisu Ustawę z 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw.
Centrum miasta, teren pod ochroną konserwatorską, dziki parking, mnóstwo historycznych odniesień, teren zdegradowany. Tak, to tutaj powstał park im. Wisławy Szymborskiej przy ul. Karmelickiej w Krakowie. Odmieniona przestrzeń od dnia otwarcia, czyli 2 lipca – w setną rocznicę urodzin patronki parku, przyciąga mieszkańców.
Nowe instytucje prawne związane z indywidualną ochroną zasobów przyrody wprowadzono do polskiego prawa ochrony przyrody w 1991 r. Jedną z nich był zespół przyrodniczo-krajobrazowy, który miano wyznaczać w celu ochrony wyjątkowo cennych fragmentów krajobrazu naturalnego i kulturowego dla zachowania jego wartości estetycznych.
Nie opadł jeszcze kurz po burzliwych dyskusjach dotyczących projektu Rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z 28 grudnia 2022 r. w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych (DzU z 2023 r. poz. 56), które zostało opublikowane na stronach Rządowego Centrum Legislacji w czerwcu 2023 r., a już mamy nowy projekt zmian, który wymaga analizy i omówienia.
Konsekwencją obowiązywania regulacji art. 6d ust. 4 pkt 5 oraz art. 6f ust. 1a pkt 5 ustawy o utrzymaniu czystości porządku w gminach (u.c.p.g.) jest powszechne wymaganie postanowieniami dokumentów zamówienia od wykonawców, którym ma zostać powierzona usługa odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych, zadeklarowania instalacji, w szczególności instalacji komunalnych, do których podmiot ten będzie przekazywał odpady. Jak ten wymóg realizować w praktyce?