Rewolucja taryfowa zmieni komunikację publiczną w Niemczech

Rewolucja taryfowa zmieni komunikację publiczną w Niemczech
Bartłomiej Leśniewski
03.01.2023, o godz. 8:41
czas czytania: około 2 minut
0

Od kwietnia 2023 roku za 49 euro będzie można kupić bilet miesięczny na komunikacje miejską i pociągi regionalne obowiązujący na terenie całych Niemiec.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Gdyby w naszym kraju zaproponować podobny „bilet ogólnopolski” w odpowiedniej proporcji cenowej do średniego wynagrodzenia musiałby kosztować nie więcej niż 70 zł.

Tani ryczałt

– Bilet, zwany również „ryczałtem na regionalny transport publiczny”,  ma być oferowany jako abonament w cenie 49 euro miesięcznie z możliwością rezygnacji co miesiąc – precyzuje portal deutschland.de .

Cytowany przez portal federalny minister transportu Volker Wissing mówi o „największej reformie taryfowej, którą przeprowadzono w publicznym transporcie pasażerskim Republiki Federalnej Niemiec”. Ta oferta ma przekonać ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej i kolei regionalnej, a tym samym do wyboru ekologicznych środków transportu. Rozbudowa kolei jest ważnym elementem planowanej przez rząd federalny transformacji systemu transportowego.

Sukces biletu za 9 euro

Latem 2022, w ramach pilotażu prowadzonego od 1 czerwca do 31 sierpnia 2022 miesięczny bilet na koleje i autobusy kosztował 9 euro. Pilotaż zakończył się sukcesem. Wzrost kosztów pokrył rząd federalny, dopłacając 2,5 miliarda euro przewoźnikom regionalnym i miejskim w ramach wyrównania za niższą cenę biletów. O popularności biletu za 9 euro świadczą nie tylko sprzedaż oraz pełne autobusy i pociągi. Także sondaże pokazują, że społeczeństwo pozytywnie ocenia to rozwiązanie. Według sondażu niemieckich przewoźników (VDV), popyt na środki transportu publicznego wzrósł o 25%. Co piąta osoba, która kupiła bilet za 9 euro, wcześniej nie podróżowała transportem zbiorowym.

– Wszyscy, zarówno władze, jak i społeczeństwo, powinni sobie uświadomić, że utrzymanie dobrego transportu zbiorowego bardzo dużo kosztuje i musi być znacząco dotowane. Bez znalezienia środków na dotacje wciąż będziemy skazani na ucieczkę pasażera do samochodu – komentuje Tadeusz Kopta, ekspert Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji

Podkreśla, że subsydiowanie transportu publicznego to ważny element polityki transportowej, a właściwie polityki rozwoju miast i regionów. – Władzom samorządowym musi zależeć na stymulowaniu popytu na tę usługę, a zatem na zwiększaniu liczby pasażerów. Bo to zapobiega tworzeniu się korków ulicznych, a w konsekwencji prowadzi do zmniejszania zanieczyszczenia powietrza. Dobry transport publiczny eliminuje także wykluczenie komunikacyjne, gdyż mimo wysokiego wskaźnika motoryzacji wielu ludzi nie ma dostępu do samochodu – mówi ekspert.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024